Fem i familjen

Alla inlägg under juni 2011

Av Andersson - 29 juni 2011 21:35

har ikväll insett varför jag gillar att bo mer lantligt...


Det är mycket tystare på sommarkvällarna... Inga grannungar som far omkring och leker och ropar och för liv när jag försöker lägga mina barn.. Vi jobbar ju fortfarande. Och även när vi får semester nästa vecka så vill jag ha mina barn isäng i någorlunda tid, för gnälliga trötta barn i sex veckor, det tänker jag inte stå ut med...


Menmen, man får lära sig leva med det.. En sommar går fort och det är många andra saker som väger mot det positiva med att bo mer centralt så jag får tänka på det och inte slösa bort min energi på att irritera mig... Får bråka lite extra med Embla vid läggdags bara...


Nu ska jag dammsuga i köket och vattna i växthuset...


Och fortsätta lyssna till grannbarnens lek ;-)

Av Andersson - 25 juni 2011 20:39

Äntligen har vi tagit tag i det som barnen och jag väntat på sedan det var såå varmt i påsk... 

 POOLEN!!! Det var inte särskilt svårt att sätta upp den, desto längre tid tar det att fylla den.. och för att förstå sig på alla rengöringsfilter och grejer. Men härligt ska det bli, den är STOOOOOOR!!!


   På plats är oxå växthuset!!Det växer och frodas där inne.   Här ser man från /genom växthuset på poolen och i bakgrunden gungställningen.   Välkommen in i växthuset! Min egen oas!



   Squashen (eller kanske jag ska säga succini) växer, det har jag fem planter av.


   Gurkorna växer, dock inte lika kvickt som föregående..   Tomatplantor har jag flera stycken av olika sorter. De växer och växer och på flera av dem bllommar det i massor och några enstaka små tomater tittar fram. Dock ej på denna ännu. Busktomat med gul körsbärstomat.   Embla odlar pumpor till Halloween, hoppas att det blir några på plantorna oxå, de växer fint iaf.


Idag har Embla städat här, i vårt sovrum belv så fint och köket blev dammsuget, kanske hon fortsätter imorgon?!? 


Bara fyra arbetsdagar kvar till semester och nu när poolen är uppsatt så inser jag att vi inte behöver någonstans på hela sommaren, trädgården är vårt semesterparadis, bara det blir VARMT och mycket SOL!!!


Kram på er där ute 

Av Andersson - 11 juni 2011 09:00

Inte varje dag man får det... Men kan undra om det är värt det. Barnen komemr säkert vara jättetrötta idag :-( ändå.. Var hos pappa och ingmarie igår och åt mat med syrran och hennes två juveler. Det var mycket lek och spring och skratt och MODEVISNING! Embla, Emelie, Loke, Hugo, Tuva och Mira visade upp sig i Ingmaries kläder som hon rensat ut. De var sååå fina allihopa! 


Tuva la jag där vid 21, Loke hade nog somnat om jag gett det ett försök, men jag brydde mig inte, ham satte sig framför Tv:n istället. Embla är ingen ide att försöka ens...


Vid 23.30 cyklade vi hemåt, Loke i cykelsitsen och Tuva och EMbla i cykelkärran. De somnade gott här vid 24.00 och jag likaså! Jag vaknade ca 8 och barnen sov en halvtimme - timme till. Alltså har de ju sovit för lite även om vi haft sovmorgon..


Idag bär det av uppåt landet, vi ska till bästis i Björketorp och leka lite, fast hon har flyttat till berghem:-)


Solen skiner på oss, jag gilla!!!

Av Andersson - 9 juni 2011 15:56









   Jag ser glad ut!



   SUDDIGT...


   Mina två publik. De stannade hela passet medan Embla försvann iväg och sparkade boll med hästägarens barn. En lite äldre kille och en tjej jämnårig med Loke.   Stigbyglarna måste fixas!

 KAn undra vem som tagit denna suddiga bilden? Här é jag iaf i närbild PÅ  

hästen!   TRAV! Eller är det TÖLT?!? INte vet jag. Skumpigt är det iaf!  

JAg hade bra Fans när jag red! Loke och Tuva turades om att stå på staketet långa stunder och tuva sa HEj mamma varje gång jag passerade! 



  Underbar bild om jag får säga det själv, nu när jag tittar lite närmare på den!


Nu måste jag pussla lite med Tuva innan hon blir jättearg på mig!

Av Andersson - 6 juni 2011 21:15

   Ser jag bekväm ut??


   Knäpp hjälmen ordentligt!


  Borsta det kan jag iaf!!! Har ju tränat med Embla!


Mer kommer snart, både från en av Emblas lektioner och från min!

Av Andersson - 2 juni 2011 21:18

Nej hästar har jag aldrig haft något större intresse av och ändå (eller kanske just därför) har jag lyckats få en dotter som älskar hästar, i massor. Så nu har jag hängt med henne på "ridskola" i tre terminer och till sommaren ska hon på sitt andra dagridläger i sitt 8-åriga liv. Jag har inte börjat gilla hästar mer på dessa år, men jag har lärt mig en del  av att följa med henne. JAg hjälper till att borsta och kratsa hovar och gör ett försök emellanåt att sadla. Och det är kul att se Embla göra saker som hon gillar och blir glad av.


Under veckan som gått har det smusslats en del här hemma, bla står det i almanackan på dagens datum. 18-20 Å M E L T. Vad betyder då detta??? Jag har ju förstått att det är något som vi alla skulle göra, men vad vet jag inte. Jag har försökt fråga, men då fått svaret att EMbla har lite grejer på G. Har inte tänkt så mycket på det. 


Idag vid frukosten, eller om det var på middagen så fick jag frågan vad jag ville ha för kvällsmat för kl. 17 skulle Åke servera kvällsmat. hmm, vad är det vi ska göra ikväll??


Ju längre dagen går och vi fikar i ett par omgångar under eftermiddagen så får jag frågan om vi verkligen är hungriga och ska äta kvällsmat kl.17?? Nä det behöver vi inte, svarar jag. Kan man inte ta med sig några mackor då undrar jag. Jo det kan vi, jag fixar det säger ÅKe OCh går in och gör det. Jag grejar ute i trädgården med Tuva och Embla. Thomas och Thorbjörn är här oxå och bygger på växthuset! kl. 17.55 är vi redo att åka och alla sitter i bilen. Embla undrar om jag har klackskor med mig. JAg vet inte alls vart är på väg och tänker finskor när hon säger klackskor.  BAra det att det är inte alls vad hon tänker...


Vi kör från Tvååker mot Varberg och tar av ut på motorvägen, norrut. Ganska snart undrar de om jag vill gissa vart vi är på väg. Himle slänger jag ur mig och tänker mig nåt mysigt ställe att sitta och ha lite picnicmys. Ja säger de, vi ska till Jenny och du ska få RIDA. Jag vägrar säger jag snabbt. JAg tänker inte sitta på en häst och jämför det med att jag inte heller vill åka motorcykel. Åke och Embla är jätteglada och pratar på om att rida och att det är en försenad morsdagspresent. Jag säger att det är elakt av dem att utsätta mig för detta...


Väl framme byter jag skor, till vinterkängorna! med lite klack för att foten inte ska halka igenom stigbygeln! Och vi går in till hästarna. Ingen Jenny där, någon som tar av täcken på hästarna. NERVÖS! Vill inte. 


Kom nu mamma så klappar vi hästen säger Embla och hon och Loke tar mig i varsin hand. Detta momentet har jag gjort massor med gånger med EMbla, men idag känns det inge bra...


Embla väljer häst åt mig och ger mig en borste, borsta nu mamma!! JAg börjar borsta och det känns liiiiite OK, ganska rofyllt faktiskt att borsta och det är jag som ska ha hästen inte Embla. Borstar en lång stund över hela hästen, klappar den också. Kollar hovarna. Och vilken häst, när första hoven var klar så lyfte den av sig självt upp nästa, här behövde man inte kämpa! Sedan kom Jenny och delade ut träns och sadlar. Och jag SADLADE själv. Jag fick en bettet själv och Jenny hjäpte mig med remmarna. Sedan stod jag där och höll i en häst som JAG skulle rida, ingen ledare som Embla har haft när hon var nybörjare. Fyra andra tjejer var med på ridlektionen och de går där och rider en gång i veckan. Här kommer jag som ALDRIG har ridit!!


Vi leder hästarna till paddocken, Embla går med mig och håller i tyglarna och frågar om jag kalar mig själv nu, när vi kommer till paddocken. VAd ska man svara då? Vi går in och ställer upp på medellinjen och fixar med stigbyglarna och jag sitter upp. HELT SJÄLV. Impad av mig själv. sen hjälper Åke och ridläraren mig att länga stigbyglarna lite. Vi skrittar runt lite i yttervarv och hon talar om att vi ska HOPPA idag. Jippi tjophej, här kommer som helt grönjöling och ska man hoppa.... MEn jag måste säga att det har gått mycket bra, och det var faktiskt riktigt roligt!!! Jag skrittade, töltade och travade och HOPPADE 20 cm (kanske var det lite mer, svårt att avgöra, men mindre var det inte iaf) !! Stolt över mig själv. Trodde aldrig jag skulle göra det. Även om hela familjen var med så var det en stund för mig och ingen annan. Jag fokuserade på mig och hästen och hindret och det som ridläraren sa. Sen hade jag nog ingen vidare rytm där jag satt och skumpade. och inte kunde jag styra den stackars hästen nåt vidare bra heller, hon ville bara följa i svansen på den som gick framför. Men det funkade det oxå! 


Hoppa va klarade jag oxå, men då kände jag att jag tränat/spänt mig. För ont i benen hade jag. och ont i händerna, hållt i tyglarna allt vad jag orkat ;-) 


Embla och Åke har fotat en massa, får lägga in dem på datorn och här i bloggen en annan dag. Det måste jag bjuda på!!


Kram och godnatt på er

Presentation

Välkommen till min blogg Femifamiljen, jag bloggar om livet i allmänhet och vardagen i synnerhet!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästinlägg...


Ovido - Quiz & Flashcards