Fem i familjen

Direktlänk till inlägg 2 juni 2011

Jag - rida?

Av Andersson - 2 juni 2011 21:18

Nej hästar har jag aldrig haft något större intresse av och ändå (eller kanske just därför) har jag lyckats få en dotter som älskar hästar, i massor. Så nu har jag hängt med henne på "ridskola" i tre terminer och till sommaren ska hon på sitt andra dagridläger i sitt 8-åriga liv. Jag har inte börjat gilla hästar mer på dessa år, men jag har lärt mig en del  av att följa med henne. JAg hjälper till att borsta och kratsa hovar och gör ett försök emellanåt att sadla. Och det är kul att se Embla göra saker som hon gillar och blir glad av.


Under veckan som gått har det smusslats en del här hemma, bla står det i almanackan på dagens datum. 18-20 Å M E L T. Vad betyder då detta??? Jag har ju förstått att det är något som vi alla skulle göra, men vad vet jag inte. Jag har försökt fråga, men då fått svaret att EMbla har lite grejer på G. Har inte tänkt så mycket på det. 


Idag vid frukosten, eller om det var på middagen så fick jag frågan vad jag ville ha för kvällsmat för kl. 17 skulle Åke servera kvällsmat. hmm, vad är det vi ska göra ikväll??


Ju längre dagen går och vi fikar i ett par omgångar under eftermiddagen så får jag frågan om vi verkligen är hungriga och ska äta kvällsmat kl.17?? Nä det behöver vi inte, svarar jag. Kan man inte ta med sig några mackor då undrar jag. Jo det kan vi, jag fixar det säger ÅKe OCh går in och gör det. Jag grejar ute i trädgården med Tuva och Embla. Thomas och Thorbjörn är här oxå och bygger på växthuset! kl. 17.55 är vi redo att åka och alla sitter i bilen. Embla undrar om jag har klackskor med mig. JAg vet inte alls vart är på väg och tänker finskor när hon säger klackskor.  BAra det att det är inte alls vad hon tänker...


Vi kör från Tvååker mot Varberg och tar av ut på motorvägen, norrut. Ganska snart undrar de om jag vill gissa vart vi är på väg. Himle slänger jag ur mig och tänker mig nåt mysigt ställe att sitta och ha lite picnicmys. Ja säger de, vi ska till Jenny och du ska få RIDA. Jag vägrar säger jag snabbt. JAg tänker inte sitta på en häst och jämför det med att jag inte heller vill åka motorcykel. Åke och Embla är jätteglada och pratar på om att rida och att det är en försenad morsdagspresent. Jag säger att det är elakt av dem att utsätta mig för detta...


Väl framme byter jag skor, till vinterkängorna! med lite klack för att foten inte ska halka igenom stigbygeln! Och vi går in till hästarna. Ingen Jenny där, någon som tar av täcken på hästarna. NERVÖS! Vill inte. 


Kom nu mamma så klappar vi hästen säger Embla och hon och Loke tar mig i varsin hand. Detta momentet har jag gjort massor med gånger med EMbla, men idag känns det inge bra...


Embla väljer häst åt mig och ger mig en borste, borsta nu mamma!! JAg börjar borsta och det känns liiiiite OK, ganska rofyllt faktiskt att borsta och det är jag som ska ha hästen inte Embla. Borstar en lång stund över hela hästen, klappar den också. Kollar hovarna. Och vilken häst, när första hoven var klar så lyfte den av sig självt upp nästa, här behövde man inte kämpa! Sedan kom Jenny och delade ut träns och sadlar. Och jag SADLADE själv. Jag fick en bettet själv och Jenny hjäpte mig med remmarna. Sedan stod jag där och höll i en häst som JAG skulle rida, ingen ledare som Embla har haft när hon var nybörjare. Fyra andra tjejer var med på ridlektionen och de går där och rider en gång i veckan. Här kommer jag som ALDRIG har ridit!!


Vi leder hästarna till paddocken, Embla går med mig och håller i tyglarna och frågar om jag kalar mig själv nu, när vi kommer till paddocken. VAd ska man svara då? Vi går in och ställer upp på medellinjen och fixar med stigbyglarna och jag sitter upp. HELT SJÄLV. Impad av mig själv. sen hjälper Åke och ridläraren mig att länga stigbyglarna lite. Vi skrittar runt lite i yttervarv och hon talar om att vi ska HOPPA idag. Jippi tjophej, här kommer som helt grönjöling och ska man hoppa.... MEn jag måste säga att det har gått mycket bra, och det var faktiskt riktigt roligt!!! Jag skrittade, töltade och travade och HOPPADE 20 cm (kanske var det lite mer, svårt att avgöra, men mindre var det inte iaf) !! Stolt över mig själv. Trodde aldrig jag skulle göra det. Även om hela familjen var med så var det en stund för mig och ingen annan. Jag fokuserade på mig och hästen och hindret och det som ridläraren sa. Sen hade jag nog ingen vidare rytm där jag satt och skumpade. och inte kunde jag styra den stackars hästen nåt vidare bra heller, hon ville bara följa i svansen på den som gick framför. Men det funkade det oxå! 


Hoppa va klarade jag oxå, men då kände jag att jag tränat/spänt mig. För ont i benen hade jag. och ont i händerna, hållt i tyglarna allt vad jag orkat ;-) 


Embla och Åke har fotat en massa, får lägga in dem på datorn och här i bloggen en annan dag. Det måste jag bjuda på!!


Kram och godnatt på er

 
 
Charlotte

Charlotte

3 juni 2011 07:25

Åhh, lyllos dig! Det var så längesen jag red nu och jag saknar det så mycket i bland...

http://hemmahosfyrklovern.blogg.se

 
Ingen bild

ulho

4 juni 2011 18:48

Min lilla tös, va modigt då kan vi bilda klubb.

 
Ingen bild

farmor

5 juni 2011 13:25

Låter som en mycket trevlig afton, kan en morsdagpresent bli bättre???????
Kram

 
Camilla

Camilla

5 juni 2011 16:13

Oj vad du kan! Stolt över dig Malin :) Lite bilder ska bli kul :)

http://lillafritzson.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andersson - 16 april 2016 17:45

Damma av bloggen och börja skriva igen?    Kanske...    Senaste tiden har jag iaf varit inne på min blogg och levt mig tillbaka i tiden.. Eller ja, läst mina gamla inlägg och tittat på alla bilder på mina underbara barn när de var yngre! Myck...

Av Andersson - 24 juli 2014 19:42

i mitt liv!   Jag håller på att flytta ut på landet, till min älskade man, jag har verkligen hittat mitt smultronställe där jag trivs så bra. vi har skaffat oss en liten hund, Uno. Jag var lite tveksam till en början, hade ju ingen aning om vad d...

Av Andersson - 23 maj 2014 13:59

Idag är jag stolt över mig själv! Dels för att jag faktiskt tog studieledigt från jobbet idag för att över huvudtaget känna att jag hade möjligheten att färdigställa min inlämning som ska in senast på söndag, dels för att jag klarat av att färdigstäl...

Av Andersson - 2 maj 2014 13:59

Efter en fantastisk skön fördelsedag, som jag var ledig på och ett trevligt och lyckat kalas med glada gäster så var det dags för koutsläpp igår förmiddag. Det var en trevlig tillställning med mycket folk och kossor som skuttade och stångades och ver...

Av Andersson - 5 april 2014 20:02

tror jag bestämt att jag utlovat, här kommer de!   Underbara underbara Embla! Vi hade fler soliga härliga dagar, men även snö och snö och dimma och lite blåst...     Brorsan på sin bräda!   Och Loke på sin bräda!   Embla åkte oxå b...

Presentation

Välkommen till min blogg Femifamiljen, jag bloggar om livet i allmänhet och vardagen i synnerhet!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästinlägg...


Ovido - Quiz & Flashcards