Fem i familjen

Alla inlägg under maj 2009

Av Andersson - 31 maj 2009 21:02

Idag har Embla och Åke sprungit Navåsterrängen, 800 m respektive 13,6 km. Det var underbart väder och Embla, som varit med Åke uppe och tränat ett par gånger för att veta hur långt loppet var, tog det i sin egen takt och orkade springa hela vägen och gick glad i mål på en sjunde placering (tror jag det var). hon tyckte det var kul och vill gärna springa fler lopp!


I väntan på att pappan skulle starta och ta sig runt sin något längre sträcka lekte barnen i strandkanten med några kompisar. De fångade grodyngel, som det kryllade av, och fick lov att gå barfota i vattenkanten. men det dröjde såklart inte länge innan Loke gick lite för långt i, han skulle bara till bryggan och ta sig upp där, men det räckte för att tröja, shorts och kalsong skulle bli blöta.. vad gör man inte då för sina barn? Såklart de fick bada (det var ju ändå hela 16 grader varmt, eller kallt. brrrr...) så av med det blöta och på med bara shortsen igen och embla badade i trosorna. hade ju inte tänkt att de skulle bada trots att det var varmt och skönt i lúften, så inga extrakläder eller handdukar fanns att tillgå... Men det funkade utmärkt ändå. tom så att de var i en gång till lite senare, skönt sa dom men ack vad de frös och skakade när de kom upp och skulle torka sig!


Själv satt jag och njöt i solen och hade det ljuvligt, dock inte lika skönt nu. Jag glömde ju såklart solkrämen och jag bränner mig ALLTID första riktigt goa dagen som jag är ute för lättklädd. Så axlar, armar och nacke känns inte riktigt som jag vill ha dem, men det ska väl gå över nån gång skulle hag tro

 :-)


Åke tog sig runt sitt lopp, men det var tungt idag, varmt och eländigt. Jag tycker han är duktig som ger sig ut och springer och han är envis och ger inte upp. Men själv var han inte riktigt nöjd idag, men som han uttryckte det -"Det var ett bra träningspass". Och så kan man ju oxå se det! Han var nog lite besviken oxå, för han skulle springa tillsammans med två polare idag och båda två ställde in pga förkylning, en ringde igår en idag på morgonen. så motivationen var inte riktigt på topp. Men så kan det vara ibland, bara att bita ihop och köra ändå, så jag tycker att han gjorde ett bra lopp, även om han själv alltid ställer högre krav på sig själv.


på onsdag åker vi på kortsemester med svärfar och hans särbo, det ska bli väldigt trevligt att komma iväg lite. Och vi har valt resmål som är hemligt för våra medresenärer. Det gör det hela lite mer spännande att se fram emot oxå! Hoppas att vädret håller sig någorlunda på vår sida!

Av Andersson - 30 maj 2009 16:06

Vi har fått reda på att vår goa katt Olof, kanske har blivit pappa, beskrivningen stämde in bra på honom. tänkte att jag skulle lägga ut lite bilder på honom och få en bekräftelse på att det är han!


Så Emma, (om du läser här) är det Olof som är den skyldige?!? Stolte fadern?

Av Andersson - 30 maj 2009 15:27

ja inte helt borta, men det har skett en stor förändring!


Ni kommer se på korten nedan vad förändringen består av, så jag skriver inte mer....


fast igår var han faktiskt borta en stund, han var ute själv, satt på trappan och åt päron. Och plötsligt när jag tittar ut är han BORTA. Jag ropar och ropar och han som alltid brukar svara säger inte ett knäpp...  Jag går ut och går runt både hus och uthus och ropar och letar hittar ingen loke och fortfarande helt tyst...


Går in säger till Åke och hans far som óxå går ut och letar och när jag kommer ut igen så har de hittat honom, han hade öppnat farfars bagagelucka och klättrat upp och dragit igen luckan igen... -Jag ligger här och tänker, var hans kommentar och han ville inte gärna gå därifrån... Sedan låste farfar sin bil! Söt var han där han låg med sitt päron i handen, men hjälp vad orolig man hinner bli och tänka hundra olika saker som kan ha hänt. Men än så länge är det ingen av dem som gått ut på vägen utan någon vuxen... men det kommer väl en dag för det oxå kan jag tro!


Så här kommer då lite före och efterbilder på vår LOKE!

Av Andersson - 28 maj 2009 13:25

att blogga... eller tar mig inte tid till det kanske..


Igår gick jag 5 km! Var i GBG och gick blodomloppet med mina goa arbetskamrater, det var skönt och trevligt, men kunde blåst lite mindre och vart lite mer sol. Att man aldrig kan vara helt nöjd...

och idag på fm tog jag en rask promenad här hemma, lämnade av Embla i skogen där förskolan var och lekte och gick hem igen. Var genomsvett när ja kom hem, dålig kondis eller? Väldigt rask promenad!


 Imorrn åker vi nog till djurparken en sväng medan Åke och svärfar gör nåt med rummet här uppe, så att det kanske kan bli färdigt nån gång...


Har hänt massor med mer saker, Embla har blivit 6 år tex. Har fotat en massa med men just nu, med Tuva i knät och bara skriva med en hand blir det lite tomt och innehållslöst inlägg... Ska åka hämta Embla nu!



Av Andersson - 20 maj 2009 18:15

Jag är ensam hemma! Hur ofta händer det? Typ aldrig...


Tuva är hemma förstås, men hon har sovit sedan de andra gav sig av så jag har passat på att så lite bönor och vattna ute! Har tänkt plocka rabarber i flera dagar nu för att sätta saft, men det har liksom inte blivit, har haft föräldragruppsträff, besök på BVC, Emblas simskola och så har ju faktiskt båda destora vart på förskolan både måndag o tisdag... men då har jag knappt vart hemma, för jag lämade dem för att kunna uträtta mina ärenden och träffar...


Tuva är 2 månader idag! Hon väger 4800 gram och är 56,5 cm om jag inte minns helt fel på längden, så hon växer! Känns redan som en hel evighet sedan jag satt där i fotöljen på förlossningen och sa att nu vill jag nog ha lite lustgas... och det har "bara" gått två månader. Så kan det vara.


I måndags tränade Embla Tuva på att vända sig från rygg till mage och tillbax. Embla hjälpte henne runt från rygg till mage och två gånger! vände Tuva tillbax till rygg själv!!! Omedvetet eller medvetet är ingen som vet, men hon gjorde det! Och idag öppna förskolan la jag henne en stund på mage på golvet och hon låg där och tittade en stund och så plötsligt rullar hon över på rygg! STOLT!!! Min lilla tjej hon kan minsann!! Härnedan kommer en bild när hon ligger på mage och har dreglat lite!


I lördags var vi hos svärmor, barnen var och fiskade med farmor! Fotade lite när de grävde mask (få jag lägga ut bildermed dig på Anita? De andra syns det inte riktigt vad som händer...)men jag avvaktar att lägga ut dem. Kommer däremot en syskonmys bild på Embla och Tuva! De gosar i farmors soffa!


Simskolan är slut och Embla har tagit märken, men jag gissar att hon vill berätta om det själv så jag skriver inte vilka! Skoj har hon haft iaf och hon simmar några meter med riktigt fina armtag, dock under vattnet så det blir inte jättelångt för det är jobbigt att hålla andan. Men hon tvekar inte längre över att doppa huvudet och få vatten i ögonen. Hon har blivit djärv i vattnet, farligt? Kanske, för hon stod gärna på kanten och dök i trots att hon inte bottnade i bassängen... Åke var där och tog emot henne, men hon ville ju göra likadant även när ingen var i vattnet. Jag simmar tillbaka mamma... var svaret. MEn nej det fick hon inte, jag kunde ju inte gärna hoppa i med kläderna på om hon inte hade klarat ut det.. För hon måste ju ta luft nån gång...


nu ska jag njuta en stund till av tystnaden innan de andra kommer från Emblas fotbollsträning!


På återseende! 

Av Andersson - 16 maj 2009 10:32

Loke, tuva och jag har tagit en morgonpromenad idag, strax innan 8 gick Loke ut och ropade på mig efter en stund. han cyklade och jag gick med Tuva i vagnen. vi tog oss till kyrkan och tillbax. Underbart väder, fast nu har det börjat blåsa... Loke passade på att vattna på några av gravarna, där hängde ju vattenkannor lite varstans som var så väldigt lockande!


när vi kom hem åt vi en sen frukost med resten av familjen som inte vaknat förrän vi kom tillbaka strax efter 9. Nu ska jag sätta på en maskin tvätt, gå och duscha och sedan bär det av till kära Svärmor för mig och barnen. Hon ska ta med Embla och Loke och fiska, spännande!!


åke ska till göteborg och ta sig igenom ännu ett Göteborgsvarv, En kompis blev sjuk och kunde inte utnyttja sitt startkort så åke fick äran att ta över det, KUL! tror han fixar det galant!


Ha en bra Lördag alla!

Av Andersson - 15 maj 2009 18:42

Idag "slapp" jag simskolan, tänkte istället åkt och hälsat på en kompis (som vi inte träffat på ett tag) med Loke och Tuva, men det var ingen hemma:-( ringde flera gånger, men inget svar... Så kan det vara, det blev en lugn eftermiddag hemma med de två "små" istället.


Och nu väntar vi på att de ska komma hem nån gång, de hade ett par ärenden att uträtta och de badade nog en stund efter simskolan oxå, Embla behöver de ensamma stunder med oss som hon kan få för tillfället. Hennes humör är inte att leka med, Sexårstrots?? som ett brev på posten? Vem vet? bara att le vara glad och inte spä på..


på förmiddagen gjorde vi en härlig utflykt till Ramhultafallet i Sätila! Solen sken på oss och vi alla, ja inte Tuva förstås, hon sov som en stock, balanserade omkring på stenarna i vattnet och tittade och lyssnade på vattenfallet. Underbart! så hade vi smörgåsar och nybakta muffins med oss. Mysigt var det. Tyckte vi alla utom Embla lite från och till, hon trampade i fördjupt vatten så det rann in i stöveln, det var inget kul. Sedan efter fikan slant hon på blöt och smutsig sten när hon skulle klättra efter mig och Loke och det var inte kul. Då ville hon bara åka heeem! MEn det gick över det oxå och hon klättrade lite till! kommer lite bilder här nedanför, vi fotade massor, över 300 bilder, kul att testa kameran på olika vis och bara kunna ta och ta utan behöva bekymra sig över framkallning etc. bara att slänga de bilder man inte vill ha eller spara allt på dator eller skivor!


muffinsen jag bakade i morse hade jag aldrig testat innan, letade lite i mina receptböcker och hittade ett enkelt i min Viktväktarreceptbok (jag vet jag behöver det inte, men kanske min bättre hälft nån gång) Det var första gången jag använde ett recept ur den boken, har liksom inte kommit mig för innan. Men det blev gott! muffins med mosad banan och kanel i! barnen gillade oxå dem! BRA och snabbt gick det att veva ihop dem!


Nu har vi ju vart på badhuset varje dag i två veckor och det är ju samma föräldrar (i stort sett) som man ser där varje gång, och denna vecka har Loke haft "extraföräldrar" som har hjälpt mig hålla lite koll på honom. han klarar sig visserligen utmärkt, men det känns tryggt att veta att nån mer har ögon på honom så att det inte händer nåt. och igår berömde mamman mig och tyckte jag var duktig som fixade detta varje dag med tre barn! och bara stunden efter säger en mamma till en av Emblas kompisar att hon är imponerad av att jag klarar ut attt åka till badhuset med tre barn.


men alltså, jag har själv valt att Embla ska gå i simskola och då får jag ta mitt ansvar och ta dit henne, sen att jag måste ta med de andra barnen oxå, det visste jag ju redan innan eftersom Åke jobbar som han gör. och det har gått alldeles utmärkt, utan att jag ens badar själv. jag är stolt över mina barn och hur duktiga de är. sen kan det visst vara liiite svettigt ibland, men det kan jag skylla på att det är varmt att vara på ett badhus med kläder på och inte bada. vääldigt varmt. konstigt att det kan kännas så kallt när man badar och har badat för det känns då inte när man går där på kanten med kläderna på..


nu kallar tuva på mig med sin klara stämma... Vill inte ligga och sova i vagnen mera!!! 


kolla in vår fina familjebild!!

Av Andersson - 13 maj 2009 14:37

Här kommer några mer bilder från badhuset!


och nu ska vi strax dit igen!


Lägg märke till hur Loke gapar stort för att andas in och sedan hålla andan och dyka!! han har lagt sig till med att låtsas stoppa in något i munnen och igår frågade jag vad det var när han stod på kanten och gapade och stoppade in något i munnen. -En propp! svarade han. Såklart! Det ska ju inte komma inn något vatten i munnen!

Presentation

Välkommen till min blogg Femifamiljen, jag bloggar om livet i allmänhet och vardagen i synnerhet!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästinlägg...


Ovido - Quiz & Flashcards