Fem i familjen

Alla inlägg under juli 2010

Av Andersson - 28 juli 2010 22:25

det blir en del såna nu, men vi har njutit oxå idag! För vi åkte in till stan på morgonen/förmiddagen och åt frukost på mignon. Mysigt!


Igår tog vi en pausdag och var på simstadion hela eftermiddagen, ljuvligt var det, trots att det var massor med folk där. På kvällen var Åke och jag på bio, Inception hette filmen och jag kan verkligen rekommendera den! Bra, spännande, lite hemsk, fångande. Den Var 2,5 timme lång men det kändes absolut inte som om man satt så länge. Gå och se den!!!



Av Andersson - 26 juli 2010 13:45

Har en hel drös med gamla inlägg som jag tror jag ska lägga in här, men inte just nu.. Blev plötsligt väldigt hungrig och insåg att jag inte ätit sen frukost, hmm.


Åke har tagit med sig alla tre barnen ner till Torekov för att hälsa på sin mamma och johnny som campar där. heldag/eftermiddag för mig ifred. Har pysslat med lite räkningar, ifyllnad av schema, tecknat försäkringar, gjort adressändring mm.


får se vad jag gör mer i eftermiddag...


Hela dagen igår var vi i Björketorp och packade, där är mer kvar än jag trodde, men det går framåt! Mycket är packat och UTRENSAT! Skönt.


Här kommer ett inlägg skrivet ett par veckor innan Tuva föddes! Kul med lite minnen! DÅ är bloggandet bra attt ha!


Härlig dag!

(2009-03-01)

I fredags var det planerat att åka till babyobarnmässan i GBG och jag såg fram emot det med glädje! Vår väns tjej (fårn amerika som flyttade hit till honom för ca en månad sedan) skulle följa med. Vi skulle plocka upp henne (de bor i GBG) men jag hade inte ságt nån exakt tid, känner mig själv och barnen tillräckligt väl för det.
Loke vaknade alldeles för tidigt, båda barnen somnade lite sent kvällen innan (hopplöst att vara hemma, även om vi försker hålla på tiderna något sånär), o Embla vaknade inte lång därefter, båda var snuviga - hela veckan har gått i snuvans tecken - och trötta och gnällde mest. Det gick inte att leka tillsammans, för antingen skrek den eller den andra och jag bara kände STANNA HEMMA...
Men det räckte att säga de orden så blev ju båda ledsna för vi pratat så mycket om att vi skulle åka. Så vi tog tag i oss själva och fick gjort iordning allt, matsäck, dusch av mamman, packat och ut i bilen. KOm inte iväg så tidigt som jag hade tänkt, men inte heller jättesent, s¨å det var OK.

Plockade upp Ellen och vid strax efter 11 hade vi gått in på mässan. Åh vad mycket folk där var, kan ju säga att vi mötte folk som redan var på väg därifrån när vi gick in. Det var helt knökat, jag har vart där två gånger innan, på söndag båda gångerna tror jag och dte har vart mycket lugnare. Vårt sällskap talar bara engelska och bland alla dessa människor, barnvagnar och skrikande barn var det inte lätt att kommunicera. kan undra vad hon fick för uppfattning och upplevelse utav detta.. Hon stannade inte så länge med oss, skulle iväg på annat under eftermiddagen. 

Tack o lov så droppade det av folk och det blev helt uthärdligt att vara där efter bara 1,5 timme ungefär. jag tittade lite sporadiskt på saker och ting och tog emot reklam från var och varannan människa...  

Sen lät jag barnen styra vad de ville hitta på och där fanns många roliga aktiviteter för dem i år! köra cykel/bil (båda barnen provade, Embla var nog lite stor men Loke körde så han blev alldeles svettig), sagostunder (Loke satte sig snabbt tillrätta och lyssnade på bok!), Spöketlaban bio (där båda två satt som ljus och åt sina korv med bröd som vi hade med oss, medan jag satt utanför i picnicområdet och åt min pastasallad - i lugn o ro!!), teater på scen (Nalle pettersson, barnen var helt inne i det), sparka boll med IFK göteborg (Loke sparkade med deras målvakt och gjorde mål!! Rätta takter då vi är Elfsborgare ut i fingerspetsarna!), nallesjukhus (där Embla, efter att ha haft dit flera nallar som behövde omvårdnad (man kunde låna nallar där=) fick låna doktorsrock och vara nalledoktor- STOR GLÄDJE, hon spenderade mycket tid där! Även Loke lånade nalle och pippidocka som fick plåster och bandage mm), ansiktsmålning (med lång kö, men Embla var där flera gånger och tittade och vill ju så gärna, så hon stod där i kö ´LÄÄNGE och blev till slut helt blå i ansiktet med vackra blommor på kinder och i panna), fisherprice leksaker, (där Loke sysselsatte sig medan Embla stod i kö - trodde inte riktigt att han skulle gilla det för där är mycket bebissaker, men han hittade hörnet med bilgarage, kassaapparat, liten lekdator mm, datorn var "hans" den, slog ihop den och strosade iväg! Fick snällt lämna tillbax den igen och la den då så högt upp han nådde i hyllan!)

dagen avslutades med att en ambulans kom till nallesjukhuset och det var ingen mindre 'n vår kompis Anna som jobbade i den! Så det blev utfrågning från EMblas sida om vad allt var för nåt och dagen var fulländad för oss alla!


Det var en lyckad dag med glada barn och en glad mamma, vi bråkade inte om nåt annars så blir det ju oftast nåt som man är oense om, men vi lyckades fantastiskt bra i fredags, trots den dåliga starten ¨på morgonen!! Barnen lyssnade och det var inget tjat om vill ha, vill ha. härligt med såna "utflykter".

Vi hade lite pengar med oss och barnen köpte varsin djurkudde, Loke valde en anka och EMbla en kanin. Jättegoa och mjuka!

Embla ville köpa nåt till Loke och valde en röd långärmad med grodor på från Kameleont, och jag valde ett par helgröna byxor till. hon är givmild ibland min dotter, inte ett ord om att hon ville ha nåt klädesplagg (tur det för hon har mängder), hon var så nöjd med sin kudde som hon valde helt själv!!!

idag ska vi till varberg/Tvååker, barnen ska på pettson o findus teater med mormor och jag ska träffa min morbror och få lite hjälp med datorn och få en god behandling!

Nu ska jag kliva in i duschen! 
Slut på det gamla inlägget! På återssende!
Av Andersson - 26 juli 2010 13:23

tyckte det kunde vara kul att ha allt samlat!

Dessa inlägg handlarom våra katter!

KATTUNGAR BORTSKÄNKES!!!

(2008-08-13)

två hanar och två honor, de är drygt tre veckor nu, så det är ett tag kvar...

Snart nya kattungar! 

(2008-04-26)

Vet inte om jag är glad eller inte över det, men det är ju helt och hållet vårt eget fel iaf, som inte kastrerat henne. Embla är Glad och längtar tills de kommer och visst tycker jag oxå att de är bra söta ett tag, men sen, när man inte vill ha alla...

Jaja nu går hon här och tjock våran lilla kattmamma, det är bara att vänta på att det ska hända nåt. Hoppas vi får vara me denna gången oxå!


Nån som vill ha en liten unge i framtiden? Säg till bara!!
 

Träffat två av de andra ungarna! 

(2008-02-12)

Var hos en kompis idag som fått två av våra katter, och de mådde bra och levde loppan! En hona och en hane och de var båda ganska små till växten fortfarande. Honkatterna var väldigt små när vi gav bort dem, hankatterna något större och den hankatt vi har kvar hemma har vuxit och tom blivit större än mamman. Men dessa två var fortfarande små och kattungebusiga. Men gosiga och lätta för barnen att bära. Ett plus tycker ju barnen iaf. Vet inte om katterna tycker detsamma..

Vi borde beställa tid för kastrering av våra båda katter så att vi får fler ungar, för det vill vi inte nu. Inte jag iaf, Embla vill gärna ha fler, men det är ju inte direkt hon som tar hand om dem...

 

  


Så var man ytterligare en katt fattigare...

 

(2007-12-12)

Japp, nu har vi två katter igen som vi hade från början! MAmmakatten och en av ungarna. Stig är borta nånstans... och tre av ungarna har fått nya hem. Den ungen som är kvar känner sig lite ensam och vilsen nu, det är bara ett par dar sedan det sista syskonet flyttade och de har varit väldiga bundisar. Så nu går han runt här och jamar och söker kontakt. Mammakatten är inte allt för intresserad då hon inte vill dia längre och sjasade bort ungarna för ett par veckor sedan.

MEn vi klappar honom och gör allt för att han ska må bra!  Det sk anog bli super! Två katter är rätt lagom!!

Hoppas att de andra ungarna trivs i sina hem!

 

Fortfarande ingen Stig

(2007-11-06)

Men våra två småhanar blir gosigare för var dag som går och det är härligt! Vi har gått och kollat dikena lite grann här utanför men inte hittat någon Stig. Åke tror att han bara har flyttat för att han kände sig ivägsjasad av kattungarna. Jag vet inte. Hoppas han har det bra i så fall...
 

Var är Stig?

(2007-10-28)

Vår äldsta katt Stig är borta sedan några dagar, börjar bli orolig nu för så här länge har han aldrig varit borta förut. Får nog ge oss ut och leta i dikena. Tre katter har tidigare blivit påkörda för oss...

Han är den goaste av dem så är det är trist.
 

Två kvar

av: Melumm

(2007-10-23)

Nu har vi bara hankatterna kvar, lite lustigt för jag trodde att vi skulle stå här med honkatterna kvar. Hankatterna har tidigare varit lite skygga och inte velat bli klappade, sprungit undan snabbt som ögat när man närmat sig. Men nu sedan de andra två kelgrisarna lämnat oss har hanarna blivit mer gosiga. Härligt!!

Och Embla har döpt dem, fast inte på riktigt ännu. Man måste ju använda vatten som prästen gör:)

I alla fall så har hon bestämt namnen Per och Isak. Helt ok namn tycker jag!
 

Ännu är de kvar...

av: Melumm

(2007-10-13)

...var meningen att vi skulle lämnat bort en av de små idag, men tiden var för knapp, som så ofta nu för tiden.

De börjar bli mer och mer järva, gillar att vara ute och busa, men inte för länge. När de vill in går de till någon av våra tre dörrar och jamar som in i bänken. Det hörs tydligt, men tyvärr går de oftast till framsidan och där vill inte släppa in och ut dem pga av den väl trafikerade vägen här utanför. Så försöker man kalla på dem på baksidan istället och det har de börjat att fatta så smått, men man kan kalla länge på dem;)

De lär väl sig så småningom!!!

De lever loppan!

av: Melumm

(2007-10-08)

Vi har fyra kattungar hemma och de är sjövilda tillsammans, de är 10 veckor gamla och två är borttingade och ska flytta nästa vecka. Det ska verkligen bli skönt. De är överallt och ingenstans, förstår inte riktigt hur vi tänkte när vi bestämde att kattmamman skulle få en kull ungar innan vi kastrerade henne!?! Alltså dom är ju gudasöta, men utseendet räcker inte långt när de klättrar på möbler och hänger i gardiner. River jord ur blomkrukor och för väsen på natten...

Ja ja snart kommer man väl sakna dem istället skulle jag tro. för dom är ju faktiskt väldigt gosiga oxå! Våra små kattungar...

Av Andersson - 24 juli 2010 07:34

tiden bara rusar iväg som vanligt... hur ska allt hinnas med egentligen??


har vart uppe i Björketorp och packat och slängt lite. Men huset är ju STOOORT så där é massor kvar! Tur att det inte ska va tomt samma dag som vi får nya huset.. Det hade aldrig gått. Känner dock lite press eftersom ag börjar jobba samma dag som vi får nya huset. Men det ska nog gå det här oxå.. Får strukturera oss lite bättre.


var inne i Varberg och handlade på nya coop forum igår, ljust och fräscht. Men jag har väldigt svårt att bestämma mig för en favvoaffär att storhandla i.. har blivit mycket småhandlingar här i byn istället. Men det funkar bra det oxå! Särskilt som vi inte har särskilt mycket plats just nu!

Efter handlingen åkte Loke, Tuva och jag till Björkäng, det är sååå ljuvligt i vattnet nu! Men det blåste friskt igår. Embla och Åke var i stugan och målade lite :-) Som sagt mycket som ska göras!


Idag firar vi svärfar, sen drar vi upp till Björketorp igen tror jag för att fortsätta vår rensning!


kram på er alla

Av Andersson - 21 juli 2010 23:02

i måndags åkte vi en sväng till Torpet (Åkes släktställe där vi döpt alla våra tre barn!) Det är så mysigt att vara där, elda i spisen, leka på den STORA gräsmattan, inga måsten,ingen ström, bara utedass och vedspis. Läsa en bok eller spela kort tills det blir för dunkelt för att se :-) Vi hade Loke och Tuva med oss, Embla ville absolut inte så hon sov över hos farfar, medan vi bäddade på golvet framför spisen och hade det varmt och gott!

Så här gott somnade Tuva!


Och under tiden jag sövde henne satt Åke och berättade om sina barndomsminnen från torpet för Loke.

 


Det var bland annat om en Ko som stuckit in huvudet genom fönstret en morgon och om var potatislandet funnits nånstans mm. när Åke var liten var han mycket där med sin familj, så många härliga minnen finns, och Loke tyckte det var jättemysigt och sitta o lyssna och titta ut genom fönstret när Åke visade!


Till kvällsmat åt vi bullens pilsnerkorv och potatissallad. Smidigt att värma på vedspisen och inte så mycket att släpa med sig. Man ska ju lyckas hålla kylvaror kalla oxå, så vi tog med minimalt med mat.

  

EXOTISKT? Nja men gott och det funkar bra!


På vägen till torpet stannade vi till i älvsered och åt lite gott på Mandy´s diner, ett matställe med Amerika inspiration, bilar och lite amerikansk mat. Mysigt och gott. rekomenderas absolut! Vi hann även med ett stopp i Revesjö där Åke och barnen badade.

                


Tuva är mer vild än tam i vattnet nu, och har inte ont av det är lite småkyligt!


Det fanns lite smultron vid torpet, de fick hamna på varsitt grässtrå till barnen.

       


Ett par bilder från vår skåneresa oxå, tog inte så kort där, men det gjorde Camilla, och hon bloggar oxå. Vill ni se lite kort så kika in på www.lillafritzson.blogg.se/  Men här är mina iaf. En gosig Tuva som plötsligt tog sin Kudde och la sig på toagolvet. Och Loke och Tuva som pillar med en massa småleksaker, typ kinderägg-grejer.

 


Igår planterade vi vårt äppelträd i vår nya trädgård, Köpte ett på Långås marknad med fyra sorter på. Hoppas att det tar sig ordentligt! Idag harjag varit duktig och åkt inlines igen, så skönt! Embla har lekt med en kompis och Åke, Tuva och Loke har cyklat lite och lekt lite på lekplatsen. Sen åt vi lite lunch och höll oss inne de varmaste timmarna och tittade på Mamma Mia, efter önskemål från Embla sedan flera dagar tillbaka! Därefter for vi ner till stranden och slappade/badade/grävde lite! Härligt, vi kom deit samtidigt som syster yster och satt bredvid dem. embla och Emelie hade lite vattenkrig och sedan råkade PJ hamna i skottlinjen! Skoj! Kul oxå att Embla är nöjd och glad och har kul fast hon från början inte alls vill åka och absolut inte ska bada. Hon var i en bra stund med Moster Emelie!


Sen blev det Pizza på Kajutan och när vi nästan var klara kom det en liten regnskur, uppfriskande! Nu ikväll harvi vart en sväng hos morfarn, Loke och Embla spelade lite TVspel, jag städa bilen, sen hjälptes vi åt att tvätta den,Åke, Embla och jag. Tuva fick en liten balja att sitta i och plaska!


Nu ska jag sova, imorrn kväll ska vi titta på Ronja Rövardotter i FBG. På dan får vi se, Åke och Embla ska till stugan i årnakulla och Måla iaf. 

Av Andersson - 18 juli 2010 14:01

...på inlines, så min ambition att komma igång med träningen har väl gått lite sisådär.. Men lite är bättre än inget :-)


Igår köpte vi ett äppelträd till vår nya trädgård! Längtar enormt mycket just nu, och har skrivit en lång lista på vad som ska hämtas och packas i björketorp. Det ska bli så skönt att ha ett eget ställe igen, bara en sån enkel sak som tvättstuga, FÖR SIG SJÄLV, för här är tyvärr inte lätt att tvätta trots att jag sätter upp tvättider. För det är upptaget för det mesta :-( och vi producerar ju inte lite tvätt med tre barn...


jaja det är snart slut på det hela! Har börjat packa lite smått här, men vi har inte så mycket saker här egentligen. och allt går inte packa två veckor innan, för då har vi inget att använda...


igår for vi en sväng till LÅngås marknad, knökat med folk och grejer (onödiga sådana det mesta) att slösa pengar på. Barnen åkte karusell varsin gång, drog på varsitt lotteri och så köpte vi nybakta donuts med socker på. MUMS, det köpte jag en del när jag var i England på konfirmationsresa, de sålde det ute på piren där discot var. Det är så gott och sött och sliskigt och Onyttigt!


På kvällen tog vi en cykeltur runt i Tvååker, mysigt att cykla alla tillsammans bara för att cykla lite!


Nu på förmiddagen har vi varit hos CArola och Jonatan och fikat med Åkes mormor mfl. Sen åt vi lite lunch och nu är Åke och de två stora barnen och spelar minigolf någonstans. Tuva sover = lite tid till BARA MIG! och vad gör jag då? Sitter här! Men det finns inte så mycket att ta sig för här i lägenheten...


Ska nog läsa lite i min bok istället.



Av Andersson - 15 juli 2010 22:04

Jag och barnen har varit i Vinslöv hos den bästaste Camilla, som trots huvudvärk och magont och 30 grader varmt har härdat ut med oss i några dagar...


Vi testade på friluftsbadet i Vinslöv och barnen ÄLSAKDE det! Var där både tisdag och onsdag, men på tisdagen mulnade det på och åskade lite, så det bleven kortis då. Men på onsdagen var jag och barnen där från ca 10.30 - 14. Så härligt och barnen skötte sig väldigt bra själva :-) så duktiga. Där fanns en plaskpool till de mminsta, med en liten "rutchbana" ner i en lite djupare pool. Här simmades det i massor! Så fanns en 25 meterbassäng, något djupare, men jag bottnade precis i det djupaste. I ena änden var det avdelat och där fanns en mittemellanndjup bassäng. Barnen simmade som fiskar överallt, med puffar och utan puffar, dök och gjorde kanonkulan! Lagom varmt var det oxå och insmorda var vi så ingen brände sig, trots att det var mitt på dagen.


Det var ett bra friluftsbad för det gott om gräsmatta runtomkring att vara på, vet inte riktigt om jag skulle ta med mig barnen till simstadion här i stan, det är ju mer som läktare runt där, inget för min lilla Tuva...


Tuva har förresten förstått hur man använder puffar nu! Hon flyter omkring och är jättenöjd! sprattlar med benen, bubblar med munne ibland och bara njuter av att vara fri i vattnet! Det är ju typ en viktlös känsla och bara vara i flyta!

Åh Embla tränar för fullt på att simma, mesatdels under vattnet fortfarande, men när hon slappnar av och tar FINA BRA simtag så kommer hon upp litegrann, så rätt vad det är så går det nog av bara farten! Loke simmar oxå under vattnet, men han sprattlar mest än så länge, har liksom ingen ro att ta/lära sig simtagen...


vi var en sväng på Camillas jobb oxå, en Reggio Emilia förskola i Vinslöv. Så mysig och inbjudande! På minde om mitt gamla jobb, men ändå inte. Men jag tror absolut de skulle få ut nåt av ett studiebesök där!


Nu ropar sängen. "MALIN KOM OCH SOV!"

Av Andersson - 11 juli 2010 09:25

Har ju inte kunnat skriva om helgens aktiviteter innan, om Bruden skulle läsa här... Men igår hade vi möhippa för min goa syster som ska gifta sig i augusti.


Det blev en låång dag, med start 7.30 här hos mig för att sedan gå runt till Emelie och väcka henne.


Vid 01.00 gav jag upp och tog med mig Åke hem.


Ska skriva mer detaljerat om vår härliga dag snart, men nu längtar jag efter barnen!


Och så fyller min Man år idag :-)



Presentation

Välkommen till min blogg Femifamiljen, jag bloggar om livet i allmänhet och vardagen i synnerhet!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästinlägg...


Ovido - Quiz & Flashcards