Fem i familjen

Alla inlägg den 7 juli 2010

Av Andersson - 7 juli 2010 21:12

Det har ju varit lite sådär halvmolnigt, blåsigt, soligt om vartannat i några dagar. Men ändå ljuvligt att vara ute!


I måndags var vi på koshow på Munkagårdsskolan! Show och show... Men det var DM och diverse annat och barn och vuxna som visade upp sina kalvar, kvigor och kor. fina rena glänsande och friserade kor att titta på! Vi strosade runt där en bra stund, gick tipspromenad, njöt av kodoften, barnen fick varsin glass av PJ, busade och myste lite mormorn som var där en sväng med. loke provsatt traktorer och fyrhjulingar och så matades kaninerna oxå. jag gick och Embla och Loke cyklade dit och hem. Jag måste berömma dem, de sköter cyklandet väldigt bra. Håller sig på rätt sida, stannar vid korsningar och väntar, eller stannar och väntar på andra ställen, cyklar sakta emellanåt och racer emellanåt. Det är en fröjd att promenera och blir samtidigt lite träning :-)


Sen på eftermiddagen/kvällen åkte vi hela familjen till falkenberg och våra goda vänner Benny och Sandra. Embla och jag storhandlade på coopforum sen så grillade vi och lekte lite hemma hos dem.


Igår var jag ju som sagt hos Svärmor. Tvättade et tpar maskiner tvätt hos henne, fick underbart god fiskgratäng med räksås och sedan jordgubbar med grädde och socker! Min svägerska och hennes man var där oxå, så vi gick en promenad efter maten. Mycket bus med barnen blev det, gunga, brottingsamatcher på gräsmattan, bad, och gos.


Idag har vi bakat här, blev inbjudna till carola på fika till eftermiddagen. Och hon önskade få vårt recept på Kolakakor, så vi bakade en sats och hade med oss några ihop med receptet. Såg oxå ett recept i min bok som jag inte provat innan, Tuppakaka med rabarber. (Har ett annat recept på tuppakaka oxå som gjort förut, med vinbär, Men ingredienser och tillvägagångssätt är inte helt lika så jag var tvungen att prova!) Det blev en smarrig kaka med rabarber och kardemumma, som vi avnjöt med lite vaniljvisp. sedan busade barnen runt i trädgården en stund inann loke, Tuva och jag vandrade vidare till morfarn med lite grejer, och sedan var det bibblan som gällde. embla stannade hos faster och "arbetade". Hon har fått för sig att hon ska vara piga lite varstans och tjäna pengar! Så idag hade hon plockat sallad, städat undan leksaker och dammsugit, var nog nåt mer men jag kommer ej ihåg. Igår hjälpte hon farmorn med mat och dukning. Så tjänar hon kronor... här hemma är det dock inte så roligt att hjälpa till med nånting alls. fast å andra sidan betalar jag ju inte för hennes tjänster heller, tycker bara att det hör till att man faktiskt nån gång kan ta undan efter sig när man lekt, bytt kläder etc. Hon får ju aktiviteter och annat av oss!


Efter kvällsmaten idag packade vi in oss i bilen och for till Björkäng för ett kv'ällsdopp, jag var inte jättesugen, och blev inte mer sugen i den kyliga vinden där heller... Men Åke och Loke och Embla och Tuva badade sig, jag gick bara bredvid Tuva. Loke badade mycket och länge och riktigt, de andra doppade sig bara i princip. vattnet var ganska skönt, men vinden gjorde att vi frös allihop. Men mysigt iaf!


NU sover alla och jag ska strax oxå krypa ner, för Loke vaknade vid 6.30 i morse och Tuva sov oroligt inatt. Denna natten vet jag ju inte än, men några gånger per natt vaknar vi fortfarande till, men somnar dock om fort för det mesta. Jag gissar att Loke vaknar tidigt imorrn med, visserligen skönt för det blir ordning på dagen, inte som när vi sov till 9 - 9.30, som det blev i några dagar förra veckan. Vände snabbt och lätt på dygnet där efter midsommar :-) Jag tycker att dagarna blir så skeva på nåt sätt, de tar slut så fort och man kommer inte riktigt i gång..


nästa vecka bär det av till skåne i ett par dagar, och Åke börjar sin semester på fredag nästa vecka, två veckor ihop blir det. Fyllda av packning och utrensning av vårt hus kanske? För den 2 augusti blir vi husägare till hus nummer två och vårt hus i Björketorp ska hyras ut!



Presentation

Välkommen till min blogg Femifamiljen, jag bloggar om livet i allmänhet och vardagen i synnerhet!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästinlägg...


Ovido - Quiz & Flashcards