Fem i familjen

Direktlänk till inlägg 8 mars 2010

Ta med kameran

Av Andersson - 8 mars 2010 20:22

Nej det gjorde jag ju så klart inte :-(


Barnen och jag var hos svärmor igår och dagen var ljuvlig! Strålande sol och glatt humör, började med att leka lite doktor med barnen medan vi inväntade den utlovade middagen. Kycklinggryta och potatis, mums vad gott det var, som alltid när vi blir bjudna på mat hos svärmor! Efter lite mer lek gav oss ut i det underbara vädret. Hennes gräsmatta sluttar lite grann och nu när det var skare på snön så var det en ypperlig backe att åka i för Tuva. Hon satt bra i pulkan och skrattade glatt när jag gick ner och tog emot henne innan hon åkte över vallen och krashade mot bilen. Var det lite dålig fart så satt hon och gungade fram och tillbaks för att få upp farten! Så söööt och charmig! Embla och Loke åkte oxå, och Embla tog rejält med fart för att hon skulle komma över vallen och på bilen. Inte uppskattat av mamma Malin. Efter en stunds åkande i trädgården gav vi oss ut på promenad på åkrarna. Vi utforskade "ön", en liten skogsdunge mitt i åkern som Embla många gånger velat ta sig till, men det är ju inta alltid så lämpligt att gå i en åker. Men nu med skare på snön var det inga problem alls. Det klättrades i träd och undersöktes stenhögar och hål, följdes djurspår och Drottning Embla gjorde oss andra till prinsessor och riddare genom att vi fick knäböja och hon la svärdet på vår axel!


Sedan gick vi vidare över åkern till en märgelhåla och det var genomfruset så vi åkte kana på isen på olika vis och spanade på ännu fler djurspår. Farmor gav förslag tidigare på dagen att vi kanske kunde grilla korv ute så hon gick före oss hem med en sovande Tuva för att fixa picnickorgen. Embla och Loke provdrog mig i pulkan litegrann och de orkade faktiskt, starka barn!! Så gick vi upp till deras koja i skogen som vi byggt tillsammans med Embla för ett par år sedan. Där hade Embla och Loke redan innan lagt upp lite pinnar som ved på en sten för att göra upp eld med. Farmor hade med sig två värmeljus som vi ställde under och en engångsgrill som ställde bredvid och tände. Medan vi väntade på att grillen skulle bli varm gick vi till Indianberget på upptäcksfärd. Spännande!


Embla dukade i kojan och vi grillade lite korv som åt därinne. Solen lös oss i ansiktet och det var underbart, blundade och låtsades att det var sommar! Till barnens stora glädje tog det lite eld i deras lilla vedhög bredvid grillen! Det enda som saknades var mashmallowsen som Loke pratat om vintern lång och som vi ju köpt men de låg hemma i skåpet. -Mamma om du åker hem och hämtar mashmallowsen så väntar vi här, sa han ett par gånger... Kunde jag ju gjort, om det inte hade tagit en timme enkel väg, närmare att åka och köpa nya istället.. Men han klarade sig utan som tur var!


Mätta och nöjda gick vi in en stund och lekte/pysslade/tittade på Tv lite innan det var dags att ge sig av hemåt igen. Alla väldigt trötta och belåtna!


I lördags kväll hade vi lite folk här hemma, mycket trevligt med spel och prat. Embla förvånade oss rejält genom att somna på soffan! vilket ALDRIG händer. Vi vuxna satt i köket och Embla och kompisen satte på en film och gottade till sig i soffan, vips så sov de båda två. Fast Embla var bra trött, man blir det när man stiger upp vid 6 tiden när man är ledig...


Idag har jag haft studiedag hela dagen lång. Embla åkte skolbuss efterskolan, hon följde med en kompis hem och klarade det galant, hon var stolt efteråt. (var nervös innan... Säger att hon inte vågar mm) Men det hade gått jättebra och de lekte lääänge! Loke har vart på Karlsson på taket teater ikväll med morfar och Ingamarie, han hade haft det bra sa de, han kom sovandes hem så det var bara ner i sängen som gällde, och detsamma gäller för mig nu känner jag. Jobb imorrn oxå, med den nya SMartboarden!!!

 
 
Ingen bild

ulho

9 mars 2010 18:36

Underbart ,härligt, det låter. Loke o mormor hade med de mysigt ibland gungor o pulkor . Skrattande Loke så han nästan kiknar . kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andersson - 16 april 2016 17:45

Damma av bloggen och börja skriva igen?    Kanske...    Senaste tiden har jag iaf varit inne på min blogg och levt mig tillbaka i tiden.. Eller ja, läst mina gamla inlägg och tittat på alla bilder på mina underbara barn när de var yngre! Myck...

Av Andersson - 24 juli 2014 19:42

i mitt liv!   Jag håller på att flytta ut på landet, till min älskade man, jag har verkligen hittat mitt smultronställe där jag trivs så bra. vi har skaffat oss en liten hund, Uno. Jag var lite tveksam till en början, hade ju ingen aning om vad d...

Av Andersson - 23 maj 2014 13:59

Idag är jag stolt över mig själv! Dels för att jag faktiskt tog studieledigt från jobbet idag för att över huvudtaget känna att jag hade möjligheten att färdigställa min inlämning som ska in senast på söndag, dels för att jag klarat av att färdigstäl...

Av Andersson - 2 maj 2014 13:59

Efter en fantastisk skön fördelsedag, som jag var ledig på och ett trevligt och lyckat kalas med glada gäster så var det dags för koutsläpp igår förmiddag. Det var en trevlig tillställning med mycket folk och kossor som skuttade och stångades och ver...

Av Andersson - 5 april 2014 20:02

tror jag bestämt att jag utlovat, här kommer de!   Underbara underbara Embla! Vi hade fler soliga härliga dagar, men även snö och snö och dimma och lite blåst...     Brorsan på sin bräda!   Och Loke på sin bräda!   Embla åkte oxå b...

Presentation

Välkommen till min blogg Femifamiljen, jag bloggar om livet i allmänhet och vardagen i synnerhet!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästinlägg...


Ovido - Quiz & Flashcards