Fem i familjen

Alla inlägg den 12 oktober 2009

Av Andersson - 12 oktober 2009 20:59

 

När man kör moppe måste man ha moppeglasögon. Vilka han oxå hade på sig på Miras dop igår, det och superhjälte capen. Vi åkte moppe tillsamans till dopet igår, alla fem i familjen! Åke körde bilen, förlåt moppen, och jag satt mellan barnen därbak och Loke sänker ner glasögonen över ögonen och säger : Mamma har du tagit på dina glasögon? Nu kör vi! Jag tog på mig mina låtsasbrillor och embla likaså sen körde vi moppe i baksätet!

  

Det går snabbt när Loke cyklar, jag får jogga/springa för att hinna med honom. Cyklar jag också så känns det däremot som om det  går väääldigt sakta. Det blirsvårt att hålla balansen! men kul är det!

  

Det gäller att ha tungan rätt i mun!

Igår när vi åkte från dopet till Carola så berättade Loke (när vi körde förbi konsum) Hit har jag åkt med Anthon, vi köpte dricka där. Då är det såklart riktig moped han har åkt och Anthon är den stora idolen! Får han på sig sin "Anthon"tröja (luvtröja) så är han anthon. Två gånger på öppnaförskolan har han varit anthon och svara bara om man sägeranthon. Då är det härligt att personalen spelar med och han får vara anthon!! Lika kul är det inte när han tar fram en pinne och ska röka, för (citat) "Anthon röker då ska jag med det!" Var han nu fått det från att Anthon röker, men men nån gång ska det väl gå över. Känns ju något bättre när det är "morfar röker".


jaha hur mycket vettigt var detta??? jobbigt att skriva med bara en hand iaf. Tuva sover i knät på den andra armen..


gonatt

Av Andersson - 12 oktober 2009 15:15

ÄPPELSAFT


ca 1,2 liter färdig saft


1 kg äpplen

1 liter kokt, avsvalnat vatten

1 krm natriumbensoat

1 tsk citronsyra

ca 2 1/2 dl socker


GÖR SÅ HÄR:

1. Skölj äpplena. Riv dem grovt (skal och kärnhus ska vara kvar), helst i matberedare så att de inte hinner mörkna så mycket.

2. Lägg äppelrivet i en stor skål och häll på vattnet. Tillsätt natriumbensoat och citronsyra och rör om väl. Täck och låt stå kallt i 2 dygn.

3. Sila av saften i en silduk (efter ca 1 timme har i stort sett allt runnit igenom). Mät volymen saft. Tillsätt ca 2 1/2 dl socker (1 dl socker per 5 dl saft). Rör i ca 5 minuter eller tills sockret löst sig.

4. Skumma saften och häll upp på rena, kalla flaskor. Förvara i kylskåp.


Detta är receptet i orginal. Jag vet inte hur kallt vattnet ska vara när det är "avsvalnat", jag brukar koka upp och låta det svalna medan jag gör äpplena, vilket innebär ganska hett vatten. har aldrig provat helt avsvalnat så jag vet ej skillnaden, kanske nån annan som provar?


Sen häller jag alltid saften på PET flaskor så att jag kan förvara dem i frysen, då slipper jag oroa mig över eventuell jäsning. Jag har gjort både två och tredubbel sats och det går alldeles utmärkt! bara man har kärl som är stora nog och har rum till dem att stå kallt! Själv gillar jag smaken på saften när jag använder våra syrligaste äpplen och tom de som ej är mogna ännu.

Men det är bara för er därute att testa er fram!

Så kan jag komma och provsmaka sedan! Flört


lycka till allesammans!!!

Presentation

Välkommen till min blogg Femifamiljen, jag bloggar om livet i allmänhet och vardagen i synnerhet!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästinlägg...


Ovido - Quiz & Flashcards