Fem i familjen

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2013

En liten del av Turkiet

Av Andersson - 4 oktober 2013 05:35

 eller iaf vår underbara resa dit för några veckor sedan (känns på nåt sätt som om det gått mer en än månad, men för en månad sen var vi där i värmen) 


Vi hade det ljuvligt med mycket sol och bad, mat i massor, som jag tyckte var god för det mesta och åt mig mätt. Barnen delade inta min uppfattning om riktigt allt, men det fanns ju chips och läsk oxå :-)


Vi var hela min familj, 16 stycken som åkte och alla gillar att sola och slappa, så vi höll oss mest på hotellet vid poolen på dagarna, vilket oxå var smidigast med barnen! Då visste vi var de fanns och de kunde roa sig så mycket de kunde i poolerna! Vilka ljuvliga dagar och kvällar, så skönt att bara vara! 


Vårt rum på hotellet var vitt och fräscht med häftig kvällsbelysning (sån som gör att vitt på kläderna lyser) barnen gillade det! Vi hade en dubbelsäng och en våningssäng och vi sov alla gott i dubbelsängen, tur var nog det för annars hade jag frusit ännu mer än vad jag gjorde de första nätterna. AC stod på 18 grader första natten, hua vad jag frös, och bara tunna täcken, eller ja filtar eller vad man ska kalla det. Dte är ju lite kontrast på 30 grader (eller mer) ute och 18 grader inne... sen fick AC:n stå på 24 då var det mer behagligt :-)


LIte blandade bilder:

 

Mina underbara mammor och pappor!!!

   

Flygplatshäng i Malmö, mat i magen och barn som väntar och kollar in flygplan. Dock blev väntan inte jättelång men vår resa ner till Malmö däremot tog tid. Vi åkte buss tillsammans allihop och det var nån trafikolycka på vägen så bussresan tog betydligt längre tid än vad vi räknat med. Men det gick bra det oxå och vi hann ju fram för vi åkte i god tid!


Flygresan gick ypperligt bra, barnen höll sig sysselsatta och ingen bråk och skrik utspelade sig :-) Dock åkte vi på kvällen så det var mitt i natten när vi kom fram och Tuva somnade gott precis när planet landat och vi väntade på att få kliva av.. Bara till att bära! Sen var det busstransport på en halvtimme lr nåt och då slumrade Loke till lite oxå.


Ja sen var det som sagt poolhäng som gällde och barnen hämtade cola/fanta när de ville och vi vuxna hämtade öl/vin/gt när vi ville. Vi badade, lekte i vattnet, skrattade och hade skoj. Flera av oss vuxna valde att gå på 'hamam' första eller andra dagen. Det är turkisk massage och det var underbart ljuvligt, det vill jag gärna göra igen!! Först fick man basta en liten stund, sen fick man lägga sig på ett varmt marmorbord och bli avsköljd med varmt vatten, sen dags för intensiv skrubbning av hela kroppen - det sved till lite, men mycket skönt - sen avsköljning och sen intvålning med nåt slags jätteskum/lödder. Avsköljning igen och sedan torkade de av en och så dags för massage. Väldigt mjuk och skön massage. och sist men inte minst en liten ansiktsmask. Jag var så totalt avslappnad när jag var där, det var så skönt. Låg kvar en bra stund efter massagen och bara var. Härligt att bli ompysslad!! 


 

Tapet på vårt rum, på väggen bakom sängen. JAg gillar den!

     

Olika former av poolhäng :-)


 

En vacker dekoration vid maten - En vattenmelon!!

Embla fotade lite olika desserter o så oxå för hon skulle visa iskolan och redovisa, men de har jag inte laddat upp. Måltiderna bestod av många kalla röror och sallader av olika slag (som vi inte provade nåt vidare), väldigt mycket kyckling av olika slag, pommefrites några dagar, ris andra, fisk några dagar, turkiska köttbullar, typ pizza (fast ändå inte) i olika former, mm. Jag blev mätt alla måltider, Embla tyckte det var lite jobbigt med maten, inget som hon riktigt tyckte om, Tuva o Loke åt väldigt varierat, nån måltid massor för att en annan måltid knappt äta nåt. Men de klarade sig alla tre hela veckan och ingen blev dålig magen heller! 


 

Embla sitter vid poolkanten, poolen var långsmal (80 meter tror jag de sa) och gick längs med hela delen av hotellet där rummen var, så fick man gå över poolen för att komma till reception och restaurang. Bakom Embla är restaurangen, så man kunde sitta precis bredvid poolen och äta! Vi puttade i Anthon en gång, det skvätte lite mycket, det gillade inte servitörerna :-/ de kom och svabbade golvet direkt, Men det var ju så lockande, poolen så nära!


En kväll var det dansuppvisning, typ turkisk folkdans. Ett helt gäng med killar och tjejer dansade för oss, mycket duktiga. Sedan bjöd de upp flera ur publiken att dansa med, och jag var en av dem! Kul! Jag hade turen att stå bredvid en av de kvinnliga dansarna och visade tydligt stegen och räknade med mig så jag fick grepp om det, efter en stund så valde de ut en tjej - jag och en kille som fick stå i mitten med två av dem och "uppträda". Det gick kanonbra!! Mycket kul. Tyvärr ingen som tog kort med min kamera så jag har ingen bild på det :-(


däremot har jag bilder när det sedan kom en magdansös och hon bjöd upp några karlar att vara med, bla PJ och Thomas! Visst är de fina där kämpar med att följa hennes rörelser :-)

   

hihi! De var jätteduktiga!!


En kväll gick vi på shoppingtur, det blev handlat lite grann, men det är inte lätt att komma 16 stycken och alla ska titta, förhandla priser, knö i de små trånga butikerna - och så säljer de nästan samma saker i varenda en. Embla hittade inte mycket som hon gillade, men ett par solglasögon blev det iaf, till Loke kunde jag handlat massor, det blev bl a tröjor och en hatt, Tuva fick skor och en såpbubbelblåsare. Jag köpte en parfym, solglasögon mm. Vi åkte in till Bodrum en dag och där gick vi på marknad, då köpte vi varsin väska allihop och jag hittade ett par skor! Då åt vi även ute på restaurang, men inte heller köttfärssås och spagetthi var någon hit.. Jag åt helstekt fisk, mycket god!!


Fler badbilder!!!

 

Tuva dyker!

   

Loke med sin kompis som han badade mycket med. De kommunicerade på nåt sätt, men han pratade inte svenska. Roligt hade de iaf, mycket hoppa, dyka, göra konster och simma!

   


Tuva, Hugo och Mira träffade oxå kompisar, Alvin och en annan pojke som de lekte med. Embla träffade en tjej och en kille från England som hon bytte adress med. Det är så underbart att hon gillar att språk, att hon vågar prata med dem och försöker och kämpar med att förstå och göra sig förstådd! De lekte Hide and seek!


Stranden provade vi bara en dag, och då tog vi ett dopp och gick tillbax sedan, det var en smal strand med bara solstolar, inget utrymme att leka för barnen. Men det var härligt salt vatten, men flöt mycket lätt!!


Bananpalmer had evi på hotellet!


Å bara en liten bit bort fanns en lekplats som jag besökte med alla fenm barnen en kväll innan maten.

   

Det var visst Mira på denna!

 


Ja jag längtar tillbax, så kravlöst, inga måsten, inget städa, inget laga mat, bara vara och DET VAR VARMT!!!!


Loke undrade om vi inte kunde åka nästa år oxå, kanske att vi kan vara där hela sommaren då mamma?? 

Det hade ju vart nåt det! Får se om jag kan vinna några miljoner först, men då måste jag ju börja spela på nåt oxå..






 
 
Camilla Fritzson

Camilla Fritzson

6 oktober 2013 18:36

Ser ut som ni hade en fantastisk semester! :)

http://lillafritzson.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andersson - 16 april 2016 17:45

Damma av bloggen och börja skriva igen?    Kanske...    Senaste tiden har jag iaf varit inne på min blogg och levt mig tillbaka i tiden.. Eller ja, läst mina gamla inlägg och tittat på alla bilder på mina underbara barn när de var yngre! Myck...

Av Andersson - 24 juli 2014 19:42

i mitt liv!   Jag håller på att flytta ut på landet, till min älskade man, jag har verkligen hittat mitt smultronställe där jag trivs så bra. vi har skaffat oss en liten hund, Uno. Jag var lite tveksam till en början, hade ju ingen aning om vad d...

Av Andersson - 23 maj 2014 13:59

Idag är jag stolt över mig själv! Dels för att jag faktiskt tog studieledigt från jobbet idag för att över huvudtaget känna att jag hade möjligheten att färdigställa min inlämning som ska in senast på söndag, dels för att jag klarat av att färdigstäl...

Av Andersson - 2 maj 2014 13:59

Efter en fantastisk skön fördelsedag, som jag var ledig på och ett trevligt och lyckat kalas med glada gäster så var det dags för koutsläpp igår förmiddag. Det var en trevlig tillställning med mycket folk och kossor som skuttade och stångades och ver...

Av Andersson - 5 april 2014 20:02

tror jag bestämt att jag utlovat, här kommer de!   Underbara underbara Embla! Vi hade fler soliga härliga dagar, men även snö och snö och dimma och lite blåst...     Brorsan på sin bräda!   Och Loke på sin bräda!   Embla åkte oxå b...

Presentation

Välkommen till min blogg Femifamiljen, jag bloggar om livet i allmänhet och vardagen i synnerhet!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästinlägg...


Ovido - Quiz & Flashcards