Fem i familjen

Alla inlägg den 21 december 2009

Av Andersson - 21 december 2009 21:54

..av julafton...  


Fick just en hes, snorig och mycket ledsen Tuva i knät, det blir svårt att skriva, men några bilder från gårdagens julfirande hos svärmor bjuder jag på! Embla agerade tomtemor och läste och delade ut klappar. Tuva gillade förpackningarna lika mycket som innehållet.


 


glädje! en diamantring!

    

koncentration i öppnandet

 

hmmm vad står det?


Det var en härlig eftermiddag med snön singlande mot marken utanför fönstret!


Loke blev så här fin och lekte sedan flitigt med sitt nya PIPPI-HUS!

  

      


Embla bytte om till sin nya jeansleggings och pysslade med grejerna i en stor scrapbooking - låda. Två mycket nöjda barn! Tack Farmor för klapparna!!!!


Nu orkar jag inte knåpa mer med en hand.


Sov gott på er!

Av Andersson - 21 december 2009 21:10

I lördags var vi hos min far och "plast"mamma och bakade julgodis! Vi är ett rejält gäng och det blir alltså lite av massproduktion, i år blev det fem sorter. Knäck, RockyRoad, Wienernougat, Snickers och CornFlakestoppar. mums, för mycket småsmakande blir det + att det ju måste finnas en massa annat gottit oxå, såsom juleskum och glögg.


Knäck

   Wienernougat  

Cornflakestoppar   

  Rocky Road   Snickers  


Lillsyrran Linnéa byggde ihop det årliga pepparkakshuset och skulle göra glasyr att dekorera med.... IngMarie skulle hjälpa till varpå en vänskaplig fajt utbröt, med mycket skratt och fnitter. Just ett sånt där "tonårs" bråk som påminde mig om mina och IngMaries skrattfajter när jag var tonåring och bodde hos pappa och henne! Vi brukade jaga varandra runt bordet och försöka kittla varandra (IngMarie är hysteriskt kittlig!!!! och skrattar och skrattar!!!)  Kan ju säga att pappa var liiite irriterad på oss emellanåt när vi förde för mycket liv! Men vad kul det var/är.


  

Det börjar bra, med att hjälpas åt att få i kristyren i påsen...

  För att sedan urarta i att försöka kleta kristyr på varandra!  

IngMarie fick i håret och Linnéa på näsan! + en hel massa skratt! och roligt måste man ju ha    


Mindre kul var det framåt kvällen när barna skulle i säng... Mina barn är väl helt enkelt för ovana att somna borta när det är massa liv runtomkring (är oftast väldigt tyst här hemma när det ska sovas..) plus att morfarn hade inhandlat ett Wii och det var ju såååå kul att spela tvspel, tyckte barnen. Tuva somnade lätt, men dum som jag var bäddade jag inte iordning allt innan så när Loke skulle i säng så lyckades jag välta en ljusstake över stackars tuva som ju såklart vaknade :-( sen började slitet... tuva ville inte somna om, Loke kunde inte sova utan låg bara lyssnade på alla där utanför dörren och så satte de igång att blåsa upp en stor madrass oxå med elpump = högt ljud. Hur lätt är det??? Egentligen borde jag väl bara låta det vara, men eftersom jag vet att våra barn mår bäst och är gladare dagen efter om de får sova någorlunda många timmar så ger jag mig inte (inte så att jag försökerlägga dem vid 19-20 som hemma, men innan 22 iaf.) Loke sover ju dessutom väldigt sällan längre på morgonen även om han är vaken längre på kvällen, så för honom är det viktigt att han somnar på kvällen. Ett tag var jag på vippen att packa ihop oss och åka hem, men jag samlade ihop mej och gav det en chans till, och i samma veva stängdes tvspelet av oxå och åke la Embla. Då blev det ju någotlunda tyst och Loke somnade på studs, Tuva däremot var svårflörtad att få till att somna igen, men det gick. och Embla hade somnat ganska fort oxå. Så 22.30 kunde Åke och jag gå och njuta av sällskapet med de andra och fika lite och dricka en god likör och spela lite kort.


SKAM DEN SOM GER SIG!!!!


Tröttare var vi när Loke vaknade 06.45 men det går det oxå!! Lite svårt bara att inte föra en massa oväsen med tre barn så att Morfarn och IngMarie kan få sova lite längre... Vi är ju vana vid att behöva stiga upp oavsett när vi går och lägger oss, men de har ju "lyxen" att kunna sova länge när de vart uppe länge och druckit lite gott. Men de klarar säkert en tidig morgon nån gång emellanåt när barnbarnen kommer till sängen och väcker dem!!


Presentation

Välkommen till min blogg Femifamiljen, jag bloggar om livet i allmänhet och vardagen i synnerhet!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästinlägg...


Ovido - Quiz & Flashcards