Fem i familjen

Direktlänk till inlägg 29 januari 2010

Åkt snowracer!

Av Andersson - 29 januari 2010 20:44

Inte jag, men barnen. Uppe i Lindvallen ville Loke låna/ta varenda snowracer han såg. -Den har ju ingen, kan vi inte låna den mamma? -nej, det kan vi inte, det är inte våran, vi får ringa och fråga mormor om hon har kvar min gamla snowracer på vinden; svarade jag.


Och den stod och samlade damm på vinden, så den lånade vi hem i tisdags när vi vart och tittat på hus. Och igår gick Åke med Loke på baksidan, ner mot ån och åkte i sluttningen mot ån, det gick som hejsan på skaren! Så idag när jag jobbat har Åke vart där med alla tre barnen och åkt snowracer. Kul hade de haft det, men Embla hade krashat rejält och landat på ansiktet, skråmor i hela ansiktet stackarn. Men hon är nöjd och glad och verkar inte särskilt berörd, inte nu iaf. Värre hade det vart när det  hände. Men det är u sånt som händer och det försvinner igen! åke har fotat hennes ansikte, men jag har inte lagt in bilderna på datorn än...


Nu kommer lite mer info från vår semester. Efter första dagen ute i backen var Loke väääldigt trött, han somnade snabbt i soffan vid strax efter 16. Satt och pratade i soffan och jag fixade med maten medan Åke körde sitt första längskidepass, när jag kollade nästa gång hade han slocknat!

 

Det var svårt att få liv i honom igen, men han var ju tvungen att äta middag!


Tuva hittade en favoritleksak i stugan, som roade henne på många olika vis. En "vedkorg", stå vid, putta på, klättra i och ur, lägga saker i och ta ur, bli dragen och puttad i den  och även gungad i!


Nåt annat som oxå var väldigt kul var att dra i sladdar och kontakter, det har inte gjort hemma innan. Inge bra Tuva! ajabaja, farligt!! och en superarg Tuva! klättra upp för stegarna till överslafen var oxå kul.

 


Båda de stora barnen gick i skidskola, som vi bokat via nätet innan vi reste. Då är det inte alltid så lätt att veta vilken grupp man ska välja... Embla hamnade i "glidarna" 7-9 år - en grupp där man kan grunderna, åka knapplift, svänga och stanna. De tränar ju givetvis mer, och utforskar skidområdet! Det passade henne jättebra, gruppen var inte full heller då vi valde den sista tiden på dagen 15-16. 4 stycken på en lärare, vilket betyder mycket uppmärksamhet och utrymme, perfekt för Embla! Hon var mycket nöjd och det var inga problem att lämna av henne!


Till Loke däremot valde vi en alltför lätt grupp, "snögubbar" - nybörjare 4-6 år, inga förkunskaper, börjar från grunden med att träna liftåkning och hoppar av vid halva backen ungefär. Den största svårigheten för Loke var här att flera grupper var och åkte på samma ställe, 3-4 lärare alla med likadana röda kläder och likadana hjälmar, och alla hoppade av på olika ställen i backen. Detta resulterade i Loke flera gånger under andra dagen hoppade av på fel ställe (för tidigt) och blev sur och inte fick någon respons. Jag åkte dit för att hjälpa/prata med honom och förklarade att han måste se vart hans lärare hoppar av (läraren åker alltid först) och åka ända dit. Hjälpte det? NEJ! Han hoppade av på fel ställe, satte händerna i sidan och såg sur ut. Inte lätt att vara liten.. Jag pratade med Lokes lärare som sa att han kan mycket mer, detta är för lätt för honom. Jag svarade, ja han behöver nog mer utamning. Hon skulle prata med Anthon (som läraren i nästa grupp hette) om han kunde vara med där istället. Det var helt ok så redan de sista åket andra dagen skulle han åka med där. Fixade han det? NEJ... Han hoppade av för tidigt igen (fast jag sa till honom att ÅK HELA VÄGEN UPP) och skulle absolut inte gå mer i skidskola... Det var inte lätt att få honom att vara med tredje dagen, fast både Anton och jag peppade och trugade... Inte blev det bättre av att han startade med att återigen hoppa av för tidigt, hos en av de andra lärarna. Nästföljande åk fick han åka ihop med Anton i liften för att komma med tll rätt ställe och sen flöt det på  och de gav sig iväg från barnbacken! Anton var rolig och gav mycket uppmärksamhet till barnen (bara namnet hjälpte Loke mycket tror jag, morbror Anthon är ju en stor idol!) Jag såg honom i liften en gång när de skulle upp och han trixade på en massa olika vis och barnen stod nedanför och skrattade! Loke testade ju såklart trix med knappliften, böja på knäna och släpa liften i marken, svänga ut vallarna etc. Antons slutord om Loke

 

Loke é så cool, jag har bara hört om treåringar som åker skidor så, men nu har jag sett det! Loke tre år! Ska han gå i skidskola nästa år kan han lätt vara med i nästa grupp, snökanonerna, men han kan behöva växa till sig lite!


*STOLTA FÖRÄLDRAR* Resterande dagar hälsade han på var och varannan rödklädd skidlärare som var ute med grupper, oftast i tron om att det var Anton tror jag.


Båda två testade på att åka ankarlift själva och det gick utmärkt, loke åkte som ingenting och hoppade av själv utan problem. Vill hellre åka själv än mellan mina ben! Tänk vilken frihet och även här testade han lite trixande, med en nervös mamma på liften bakom i väntan på att han skulle ramla, men inte en gång! Embla tyckte det var läskigt att hoppa av så jag skulle hjälpa henne med det, hur gick det då, inge bra alls... så det var ju såklart lika läskigt sen oxå. Men de tränade i skidskolan sen och då gick det jättebra! men det är ju roligare att åka tillsammans och ha den lilla stunden att prata, så hon och jag åkte tillsammans efter Loke.


  

Embla och Drottningen av snögubbeborg!

  

Tuva måste oxå hälsa...

  Drottningen ville behålla henne!

Men vi fick tillbaka henne och fick liggåka lite pulka, när Embla åkte med gick det bättre att sitta, men själv i pulkan tippade det emellanåt.


På visit hos sagosnögubben i snögubbeborg!


De första dagarna var jag benhård mot Loke, han fick inte köra in i skogen innan han helt säkert fixade att bromsa och stanna, ville ju inte att skulle köra in i var och vartannat träd. och jag hade ingen större lust att köra i skogen och hålla koll. Så vi höll oss i backen och tränade och körde över vallen ibland och följde guppen/spåren precis i kanten och hoppade över vallen ut i backen igen. Men sen fick han gärna köra där och han och Embla turades om att vara John i Följa John. I början körde jag precis utan för skogen och spanade in hela tiden för att se att de tog sig fram båda två, men sen slappnade jag av och sa till dem. -händer nåt därinne, att ni ramlar, slår er och inta kan ta er upp själva. Ropa så högt ni kan och stanna hos varandra! Men allt gick bra. Dock fick jag hjälpa loke upp ur LÖSSNÖ ett antal gånger, när han landat med näsan först och hade snö i hela ansiktet. Oftast när det gick lite fort över en vall! Men bara upp igen och åk!


Jaha det får vara nog om vår semester nu, avslutar med lite mer bilder därifrån!              

"Det vackraste man har det sätter man på bordet!" 


 
 
Charlotte

Charlotte

29 januari 2010 22:28

Vi funderar på skidskola till nästa år, men jag tyckte det var lite dyrt, har ju själv aldrig gått i skidskola. Vad tror du?

http://hemmahosfyrklovern.blogg.se

 
Camilla

Camilla

30 januari 2010 11:04

Det låter som om ni haft en helt fantastisk semester. Så skoj och vad fina bilder du tar! många kramar!

http://lillafritzson.blogg.se

 
Ingen bild

Anna K

30 januari 2010 18:45

Jag beundrar er som åker till fjällen med 3 barn!!!! Jag tycker det är jobbigt att ta på dem alla dessa vinterkläder för att gå ut och leka på gården! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andersson - 16 april 2016 17:45

Damma av bloggen och börja skriva igen?    Kanske...    Senaste tiden har jag iaf varit inne på min blogg och levt mig tillbaka i tiden.. Eller ja, läst mina gamla inlägg och tittat på alla bilder på mina underbara barn när de var yngre! Myck...

Av Andersson - 24 juli 2014 19:42

i mitt liv!   Jag håller på att flytta ut på landet, till min älskade man, jag har verkligen hittat mitt smultronställe där jag trivs så bra. vi har skaffat oss en liten hund, Uno. Jag var lite tveksam till en början, hade ju ingen aning om vad d...

Av Andersson - 23 maj 2014 13:59

Idag är jag stolt över mig själv! Dels för att jag faktiskt tog studieledigt från jobbet idag för att över huvudtaget känna att jag hade möjligheten att färdigställa min inlämning som ska in senast på söndag, dels för att jag klarat av att färdigstäl...

Av Andersson - 2 maj 2014 13:59

Efter en fantastisk skön fördelsedag, som jag var ledig på och ett trevligt och lyckat kalas med glada gäster så var det dags för koutsläpp igår förmiddag. Det var en trevlig tillställning med mycket folk och kossor som skuttade och stångades och ver...

Av Andersson - 5 april 2014 20:02

tror jag bestämt att jag utlovat, här kommer de!   Underbara underbara Embla! Vi hade fler soliga härliga dagar, men även snö och snö och dimma och lite blåst...     Brorsan på sin bräda!   Och Loke på sin bräda!   Embla åkte oxå b...

Presentation

Välkommen till min blogg Femifamiljen, jag bloggar om livet i allmänhet och vardagen i synnerhet!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästinlägg...


Ovido - Quiz & Flashcards