Fem i familjen

Alla inlägg den 1 februari 2010

Av Andersson - 1 februari 2010 21:25

Och mera snö ska det komma! Det är ljuvligt!


Startade denna dagen med värsta träningspasset... Våra garagedörrar kan vara lite svåra att öppna ordentligt när det har snöat och det blir knölar i marken som tar emot. Så istället för att ens försöka imorse när vi skulle iväg med Embla till skolan sa jag till barnen. Om vi skyndar oss nu hinner vi gå istället, så drar jag er i pulka och snowracer! De nappade direkt, snabbt borsta tänder och undan med frukost och på med alla kläder! De var snabba och jag var sist ut. Embla och Loke hade tagit fram pulka och snowracer och de stod och väntade! Mycket snö hade kommit under natten men våran väg är alltid välplogad så det var lätt att gå och pulka och snowracer gled fint på is/snölagret. Loke på snowracern och Embla och Tuva i pulkan. Kändes inte så tungt, men jag gick i rask takt eftersom jag inte ville att Embla skulle komma för sent. Jag var fullkomligt genomsvett efter bara en liten bit :-) Vi kom fram till skolan 08.34, det ringer in 08.30 och de brukar inte vara jättesnabba in, men idag hade de redan startat och satt i ring och fröken läste. Det bekymrade nog inte Embla så mycket, dessutom kom en av hennes klasskamrater (som bor väldigt NÄRA skolan) dit samtidigt som oss. Och när jag gick ut igen för att gå hem kom två eftersläntrare in från "rasten" som de har innan skoldagen börjar när de är på Fritids. Jag har en liten toeri om att de startar snabbt på morgonen just nu för att dessa eftersläntrare kanske kommer sent efter det har ringt in varje dag? Det var iaf inte först gången jag såg en av dem, och jag vet även att fröken har påpekat och sagt till dem att de måste gå in så fort klockan ringer och alla andra barn går in. KAn tilllägga att skolgården är STOR! Vet inte ens om man hör klockan över hela, men med denna snö att pulsa i kan det ta några minuter att ta sig från bortre änden till skoldörren! JAja så kan det vara, vi brukar för det mesta vara i tid på morronen och Embla vill inte vara på skolan förrän precis i tid, för hon vill inte vara ute på morgon"rasten". Hon känner sig nog tryggast av att bara säga hejdå till oss ch gå raka vägen in, vet vad som ska ske och behöver inte leta på skolgården efter sina kompisar...


Vi strosade hem i någt lugnare takt, dock var jag ändå genomsvett och helt slut när vi kom hem, men eftersom Tuva smnat i pulkan så passade vi på att skotta lite. Åh jag hör nog till en lite udda skara människor, för jag GILLAR faktiskt att skotta snö! Jag tycker det är kul, rofyllt, svettigt och jobbigt. Ett styrkepass som passar mig utmärkt. Tuva vaknade när jag kommit en bit på vägen och satt och tittade på en stund för att sedan krypa runt på de nyskottade områdena och klättra lite på snowracern och lite på nån snöhög. Hon gillar snön!


Riktigt hela uppfarten blev inte skottad, men fullt tillräckligt! Och det ska ju komma ännu mera snö till mig! SKOTTA SKOTTA!! Loke strosade runt och gjorde lite av varje. hugg med yxan, testade tefatet på en av högarna, klättrade i en annan, tittade på mig och pratade med mig.


Så efter drygt två timmar ute på morgonkvisten gick vi in och åt lite frukt, sedan gräddade jag våfflor i överflöd, fick ta ett brejk när jag skulle hämta Embla (med bilen denna gång) för att sedan fortsätta med våfflorna. Det blev en uppskattad fika/lunch eller vad man ska kalla det. Så blev det middag ikväll istället, fisk med persiljesås och potatis! Mums.


Imorrn är det jobb igen, onsdag likaså. Helgen ser ut att bli nästan helt barnfri, inte ofta det händer!

Ovido - Quiz & Flashcards