Fem i familjen

Alla inlägg den 14 februari 2010

Av Andersson - 14 februari 2010 20:31

För jag gissar att det iaf finns några som undrar???


Embla och Åke blev ju sjuka, nästan samtidigt.. Och efter jag hade stängt ner datorn efter mitt senaste inlägg och gått upp för att sova, vad händer då??? Jo Loke kräks. Bara att duscha av honom och sängkläder och ut med madrassen på balkongen. Bäddade till honom på golvet i vårt rum, vilket jag gjort även till Embla så att de var nära om de behövde hjälp.. Alla tre hade varsin hink bredvid sig, och Embla och Loke använde dem under natten. Kom mest slem då, fanns nog inte så mycket kvar.. Loke hade hög feber och hostade/harklade sig mycket under natten. vi slappnade av sov/slumrade korta stunder fram till kl 03 ungefär. Då fick Loke alvedon (hade vi det laget kommit upp och låg jämte mig som ett element och ingen av oss kunde sova...) och vi sov till strax efter 6.


Varken Åke eller EMbla var särskilt pigga denna dag. Vi bar ner madrasserna och de låg alla tre framför tvn och glodde. loke var hyfsat pigg på förmiddagen (kan vart alvedonen som satt i) och vi spelade lite spel och lekte. Men sen fick han återigen hög feber, den stannade på 40.0 Han hade då sovit en stund och vaknade gick upp osh la sig i vår säng och somnade igen, knappt kontaktbar... Lite obehgligt så jag kämpade lite och fick i honom ny alvedon. Efter en stund vaknade han och sen blev han piggare och piggare igen.. Alvedonen var alltför effektiv, "Jag är inte sjuk mer mamma..." Hopp och studs och full av energi. hur lätt är det att få honom att förstå att han fortfarande är sjuk fast han känner sig pigg???? alla tre sjuklingarna fick i sig lite mat under dagen, typ cola, blåbär och barkis. De fick behålla det.


När klockan närmade sig 16 var jag helt slut, utmattad, efter kvällens, nattens och dagens uppassning av mina sjuklingar och sysselsättning av Tuva för att hon inte ska vara PÅ de sjuka... Och av att gå och känna efter, "Har jag ont i magen? Behöver jag kräkas?? Nä..." Så när Tuva sov eftermiddag gick jag och la mig och Embla kom oxå och la sig, jättetrött. Vi somnade gott, efter en timme ungefär kom Loke och väckte mig, då var jag mör. Helt vilsen och ville bara SOVA mera! MEn Tuva vaknade oxå så det var bara att gå upp. Embla fortsatte sova och när vaknade efter typ tre timmar så var hon pigg och utvilad och HUNGRIG!! Hn trodde det var morgon och att hon sovit hela natten :-)! Jag gjorde lite ugnspannkaka och vi åt allihop! loke dock inte jättemycket, febern på väg tillbax?

Men han var pigg och Embla var pigg så de lekte lite och skuttade runt. Åke la sig tiiidigt och plötsligt så händer det igen. Loke kräks... In med honom i duschen igen, ta hand om lakan och madrass (som nu var på hans rum och han satt mitt på den :-( mer tvätt...) fram med hink igen och han kröp upp jämte åke i sängen och somnade nästan direkt. La Tuva och var helt slut själv... Embla som sovit en lång stund fick datorn med sig i sängen och ett par hörlurar så fick hon roa sig så länge hon kände för innan hon blev trött igen och kunde sova.. strax efter 21 slocknade jag och sov bra natten till fredagen, inte helt obruten men ok. så när vi vaknade 06.20 var jag faktiskt ganska pigg och vi tog det lugnt, käkade lite frukost och lekte.


Vi hade en del inplanerat denna helgen:


Fredagkväll: Maskeradmordet på Borggården med trerätters middag (fick i julkapp av mor och far med respektive. vi och Emelie och PJ skulle gå tillsammans och morföräldrarna skulle passa barnen)


Lördagkväll: Fira Inga o Ingvar (min låtsas mormor o låtsas morfar) på deras 50 åriga bröllopsdag! De hade bjudit in oss till Ästad gård på Middag.


Men jag kände på morgonen, som jag även meddelat kvällen innan, att vi kommer inte, inte till fredagkvällen iaf. Orkade helt enkelt inte, och visste inte hur friska/sjuka resten av familjen var. Så jag ringde och sa det.


Men det visade sig att vi var ganska pigga och Embla, Tuva och jag åkte o handlade, behövdes lite mer cola och blåbärssoppa och annat gott! Och det var riktigt skönt att komma utanför husets fyra väggar med sjuka, stökighet, disk och tvättberg (fasen man hinner ju inte med nåt annat när så många blir sjuka på samma gång...) Då tänkte jag att jag kanske skulle åka ner till Varberg iaf. Åke och Loke kunde bli hemma (de som var sämst) och Tuva och Embla kunde åka till mormor och Thomas och jag kunde äta gott i lugn ro och gott sällskap! DEt var helt ok med Åke att göra så. Alla fick i sig middag och var hyfsat pigga, och när Loke fattade att syrrorna skulle till mormor var han väldigt pigg och snabb. "Jag vill åka till mormor!" Av med pyamas och på med kläder, snabbt som bara den! Sjuk? Frisk? vet inte nåt mellanting? Det hela slutade med att vi alla åkte! en stunds stress och jäkt med packning och dylikt sen iväg. Först jag o barnen så kom Åke efter med den andra bilen sedan, inte helt pigg men det gick!


Det blev en härlig kväll! Mycket god mat och en bra "teater" där Åke löste vem mördaren var. Det fanns fyra alternativ och vi fyra trodde på varsin av dem! Hur trött som helst när vi kom till mamma och thomas vid 24. Kröp ner jämte Loke i syrrans säng, medan mamma skulle ta Tuva när hon vaknade på natten så hon sov i deras sovrum. Kan ju inte säga att jag sov bara för det. Vaknade när hon skrek som en stucken gris men höll mig och lät mamma klara av det!


Vi var väl inte jättepigga nån av oss på lördagen, pga allt för lite sömn (och alkohol för min del, som inte är särskilt ofta) men jag hade lovat Embla att vi skulle åka till stan så hon fick shoppa en ny snygg klänning till kvällen. Så hon och Åke och jag åkte till stan. Det blev två klänngar och ett par leggings och en ny TV!

Väl hemma igen hos mor fick vi lite mat och sen gick jag med Loke och Tuva till lekplatsen för lite snölek! Härligt! Embla var TRÖTT efter en sen kväll med mormor och Thomas och popcorn! så hon vilade lite och kollade på film.


Dags för fixning inför kvällen galej, finkläder på etc. stress som vanligt när vi alla ska bli klara samtidigt + att mamma och Thomas oxå skulle iväg nästan samtidigt så det blev köbildning till toa!


Det blev ytterliggare en trevlig kväll med massa god mat! Dock inte lika lugn som kvällen innan eftersom barnen ju var med, men det kan jag leva med! Loke hade blivit lite hostig och snorig, men orkade med kvällen bra. Embla hittade en kompis när vi åt, en tjej som oxå var där och åt mat! Så det blev inte sååå llångtråkigt som det annars kan tyckas för henne...


Åke körde hem till Björketorp, han var trött och sliten, förkyld och kände sig lite febrig, vi andra stannade som var tanken från början och fortsatte kvällen  hemma hos Pappa och IngMarie där jag först la Tuva, sen åt lite tårta innan jag la de stora (EMbla under vilda protester, var alldeles för trött) och själv somnade med dem strax efter 22 :-) pappa var inne och väckte mig två gånger och undrade om jag inte skulle vara med och spela 31! Klart att jag ville det så jag steg upp igen vid 23 och spelade en omgång innan alla gäster for hem och jag kunde lägga mig igen med gott samvete. Lite trångt dock, då jag delade bäddsoffa med Embla och Loke, men det gick bra. Loke hostade en hel del under natten och sover lite "yvigt" eller vad man ska säg... Så sömnen var inte den bästa men tillräcklig!


Idag har vi tagit det lugnt, Barnen har spelat Tvspel med morfar jag har roat Tuva och packat våra grejer. VI fick lunch hos pappa och IngMarie, sen skulle jag hämta nya tv:n. MEn ack den fick inte plats i bagaget, det fattades typ TVÅ centimeter och med barna i bilen kan jag inte fälla sätena. MEnmen vi får hålla till godo med den gamla med konstig färgsättning tills på tisdag. Då hämtar pappa den och tar med hit när han ska hämta Embla. Hon har sportlov nu och vill gärna tillbringa ett dygn med morfar och spela TVspel! tur har hon att morfar är sjukskriven annars hade han ju jobbat.


jAha det blev en hel massa! Så kan det vara, imorrn är det måndag igen och vi får se vad som händer...


Lokes hosta är inte den roligaste, stackarn, det kunde väl räckt med det som redan varit. Han sov i bilen hem och ändå somnade han tidigt här hemma ikväll, helt 100 är han nog inte....

Presentation

Välkommen till min blogg Femifamiljen, jag bloggar om livet i allmänhet och vardagen i synnerhet!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästinlägg...


Ovido - Quiz & Flashcards