Fem i familjen

Alla inlägg den 10 februari 2010

Av Andersson - 10 februari 2010 20:39

"så här trött har jag nog aldrig varit..." Emblas kommentar när jag bar upp henne för en stund sedan. Hon har legat utslagen på en madrass i Tvrummet större delen av seneftermiddagen/kvällen. Kom till mig och sa att hon hade ont i magen. "Behöver du kräkas?" frågar jag, hon rapar, Gå till toa säger jag och vips så kräks hon över hela golvet. NAJS... Inte lätt att vara liten. Sen dess har hon bajsat och kräkts om vartannat, stackarn. Detta är nåt hon verkligen avskyr, hon tycker det är sååå jobbigt. Det enda hon fått i sig är lite vatten. Hon ville ha äpple och provade litegrann men det kom upp lika fort.. Hon blir väldigt dålig när hon får magsjuka. Till på köpet har Åke kommit hem tidigare från jobbet, lika utslagen han, ett under att han inte kommit hem tidigare...


Nu håller jag alla tummar och tår att Tuva inte åker på mer/värre än det hon redan gjort och att LOke får klara sig helt. Mest för att det är skönt för dem/oss och lite för att vi faktiskt är helt uppbokade denna helgen, vilket vi inte är jätteofta. Det vore ju bara så typiskt...


Ett tag ikväll kände jag bara HJÄLP MIG NÅGON!!!! När Embla stackarn hade lösa pruttar och behövde nya trosor gång på gång och jag samtidigt försökte få Loke att sitta still själv vid matbordet och äta sin macka, och samtidigt hålla Tuva undan från Embla som behövde ro. Vad händer då mitt i allt kaos. Jo Loke som äntligen satt sig ska ta mjölk och vips så har vi ett halvt mjölkpaket på golvet oxå... inte mycket att göra åt, det är sånt som händer, men just då kände jag att det var en sak för mycket.. Men vi tog det med ro, loke hämtade papper och rullade ut i massor på golvet och jag tog trasan på bordet och försökte hålla tuva ifrån att gå i plasket :-)

Det gick! allt får ta den tid det tar...


Apropå Tuva och gå, så har hon ju gått lite sporadiskt då och då sen ungefär en månad tillbaka. Tagit det lugnt och försiktigt, sansat och stabilt! Men nu denna veckan är det som om det har släppt lite grann, nu går hon så mycket det bara går! visst krypa går fortfarande snabbare, men det är gå som grejen! Och bära saker!


Nu precis ringde telefonen, sm jag såklart hade glömt på Lokes rum, Tur att inte alla vaknade...bara tuva... det var TryggHansa, varför ringer företag och annat dylikt på de mest udda tiderna?? Jag sa bara att jag har inte tid just nu Hejdå...


Nu ska jag sova för det lär bli en lååång natt...

Av Andersson - 10 februari 2010 15:48

idag, klockan blev liiite mer än vad den ska innan vi kom isäng igår. Världigt lättförklarligt... Tuva kräktes ner våran säng precis innan hon skulle sova. Bara att sanera och hoppas att hon inte skulle kräkas mer utan somna gott i sin säng istället. Men de stora barnen fick ju snällt vänta (inte för att de brukar hojta glatt att de vill lägga sig, så det gick ju ingen nöd på dem..) Men dagen efter  blir alltid lite seg. När dagen efter (idag alltså) dessutom börjar med att mamma Malin och pappa Åke alldeles glömt av att notera att det idag var friluftsdag på Navåsen för Embla, med matsäck och diverse attiraljer... Gör ju inte saken bättre... Men det var bara att ta hem Embla igen och fixa lite matsäck snabbt och lätt medan hon klädde om, ut och fixa pimpelspö (det var vad hon ville göra) och sedan själv köra henne upp till navåsen så att inte bussarna och resten av skolan behövde vänta på oss. Tror ni inte då att jag får möte i backen upp???? av BUSSEN! den stora, de åker med tre stycken nämligen, en stor och två mindre 10-12platsers... Jag stannar på mötesplats och den kör saaaakta förbi. Sen kom jag inte upp... Tänkte att jag får rulla ner till närmsta avfart och ta sats, men behövde bara rulla en lite bit sen gick det att få fäste och köra upp igen. PUH. Tur att Åke jobbar eftermiddag så att jag inte behövde ha detta flängandet med alla barnen i bilen.


Tuva har i varje fall inte kräkts mer, men magen är lite sisådär.. JAg har inte märkt av min mage nåt mer, skönt. Men trött är jag. Loke vaknade hostandes och är hes men inte påverkad i övrigt. Får väl se vart det bär hän med allt...


Igårkväll när jag kom hem från jobbet fick jag ett ryck att baka lite. Loke hjälpte till att sätta degen, sedan hjälpte Tuva till att baka ut Tekakorna.

   

mycket mjöligt blev det....

Receptet har jag hämtat från Charlottes blogg   http://hemmahosfyrklovern.blogg.se/2010/february/recept.html#comment

De blev väldigt goda och var lätta att göra oxå.

  Efter och före gräddning!


Embla har fått en lapp om fler aktiviteter de närmaste veckorna så nu har jag noga antecknat i almanackan så det inte blir fler missar... Denna gången var det lättfixat men en annan gång kanske det inte funkar alls, inte så kul för Embla i de lägena....


Frid.... (som en kollega brukar säga)  

Presentation

Välkommen till min blogg Femifamiljen, jag bloggar om livet i allmänhet och vardagen i synnerhet!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästinlägg...


Ovido - Quiz & Flashcards